Materiál do výuky

Učíme se příběhem II

18. 9. 2025
Autor
Mgr. Jarmila Polomská
Spoluautor
et al.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Program je určen pro práci s žáky 6. a 7. ročníků ZŠ. Koncept je založen na podpoře zážitkového čtení a osvojení si analytických nástrojů vhodných pro rozbor narativu. Základní jednotkou každého programu je čtenářská lekce. Ta se vždy věnuje konkrétnímu tématu z oblasti naratologických kategorií (celkem se jedná o šest probraných témat) a má pevnou strukturu. Vzdělávací program je určen k využití běžnými základními školami, příp. víceletými gymnázii, které mají zájem uchopit výuku literární výchovy a literatury v úzké spolupráci s veřejnou knihovnou, a probíhá po dobu jednoho školního roku.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
5.72 MB
Dokument
Ucime_se_pribehem_II.docx
Metodika
523.31 kB
Archiv
Ucime_se_pribehem_II.zip
Pracovní list
8.19 MB
PDF
pracovni_sesit_UPII.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
1x
Archiv
1x
PDF
Komentář recenzenta

Učíme se příběhem II představuje ucelený vzdělávací program rozvíjející čtenářskou gramotnost prostřednictvím naratologických pojmů (postava, událost, prostor, čas, vypravěč, žánr). Jednotlivé lekce na sebe navazují a tvoří souvislý celek, ale zároveň je možné vybrat jen některé části podle potřeb školy či třídy.

Didaktické zpracování je promyšlené: pracovní sešit nabízí úkoly od jednoduchých otázek po složitější analýzu textu, využívá ukázky z české i světové literatury, propojuje poslech, četbu, psaní i diskusi. Každé téma obsahuje metodickou část, hodnocení a reflexi žáků, což podporuje formativní hodnocení i sebehodnocení.

Program má výrazné mezipředmětové přesahy – žáci nejen interpretují literární texty, ale také diskutují etické otázky (občanská výchova), zkoumají historické souvislosti příběhů (dějepis), pracují s mapami, plány a vizualizacemi prostoru (zeměpis, VV). Přínosem jsou realizace čtenářských lekcí v knihovně, čímž se posiluje propojení školy a knihovny a rozvíjí sociální a občanské kompetence žáků.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.