Materiál do výuky

Tvoři a netvoři

8. 12. 2025
Autor
PhDr. Jan Mašek, Ph.D.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál „Tvoři a netvoři“ se zabývá výukou umění nových médií, především fantasy žánru ve spojení s filmovou tvorbou, a reflektuje aktuální přístupy v 3D modelování formou organického modelování (digitálního sochařství) v prostředí programu Sculptris. Na základě interpretačních postupů a asociací si žáci připraví vlastní návrhy fantasy 3D tvorů/netvorů, dále tento návrh realizují prostřednictvím počítačového modelování a volí vhodné 3D nástroje, materiály a textury pro vlastní model a úpravy povrchu tvora/netvora.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
550.64 kB
PDF
Metodika_pro_ucitele_.pdf
Prezentace
8.34 MB
Prezentace
1_Motivacni_prezentace_-_seznameni_s_vybranou_fantazy_tvorbou.pptx
Souvislý text
353.91 kB
PDF
2_Seznameni_s_tematikou_DVZ.pdf
Metodika
496.52 kB
PDF
3_Modelovani_va_Sculptrisu__-_manual_pro_ucitele.pdf
Metodika
487.59 kB
PDF
4_Texturovani_ve_Sculptrisu_-_manual_pro_ucitele.pdf
Video
68.74 MB
Ostatní
5_Vybrane_problemy_a_moznosti_modelovani_telesa.mp4
Obrázek
24.95 MB
Archiv
6_Soubor_textur.zip
Metodika
317.65 kB
PDF
Pokyny_k_praci_se_soubory_DVZ.pdf
Pracovní list
1.81 MB
Archiv
7_Pracovni_listy_pro_zaky.zip

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
5x
PDF
1x
Prezentace
1x
Ostatní
2x
Archiv
Komentář recenzenta

Vzdělávací zdroj „Tvoři a netvoři“ vychází z fantasy tématiky, charakteristiky tohoto žánru, jeho kontextu v umění, tvůrců, ale i jeho postav a tvorů. Žáci jsou nejprve formou motivační prezentace a výkladem uvedeni do tématu fantasy a umění nových médií. Po zorientování v tomto uměleckém a filmovém žánru žáci vytváří s pomocí pracovního listu vlastního tvora/ netvora. Poté se žáci učí zacházet s programem Sculptris, v jehož prostředí modelují 3D originální fantasy bytost. Žáci ovládají program na takové úrovni, že jsou schopni volit adekvátní nástroje a textury pro modelování 3D objektu. Tento rozsáhlý tematický celek (min. 8 vyuč. hodin) je určen pro učitele výtvarné výchovy, kteří mají k dispozici dobré technické zázemí a nebojí se proniknout do sféry 3D organického modelování v programu Sculptris. Autor předkládá výborně zpracovaný materiál, včetně prezentace, videa s možnými technickými úskalími modelování a detailní manuál pro ovládání nástrojů v programu Sculptris. K dispozici je i soubor s texturami, seznámení s tématikou fantasy a pracovní list s charakteristikou fantasy postav, který by samostatně obstál v hodině i bez modelování ve 3D prostředí. Tento tematický blok podporuje žáky v tvorbě digitálního obsahu, kdy žák umocňuje své kresebné výstupy vhodným digitálním nástrojem, zároveň žák poznává estetiku a obsahovou hodnotu žánru fantasy. Učitel podporuje žáky v experimentování v digitálním prostředí a možnostmi, jak vyjádřit myšlenky za pomoci digitálních technologií. Vede žáky, aby se zorientovali ve specifickém žánru v širším kontextu literární a filmové tvorby. Naplňovány jsou tak Klíčové kompetence kulturní a digitální.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.