Materiály do výuky základní vzdělávání Třicetiletá válka: Proč byla válka tak decimující?
Materiál do výuky

Třicetiletá válka: Proč byla válka tak decimující?

28. 11. 2025
Autor
Mgr. Pavel Žalský
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce se zaměřuje na analýzu dopadů třicetileté války na civilní obyvatelstvo. Prostřednictvím práce s historickými prameny, rytinami Jacquesa Callota a dobovými texty žáci zkoumají, jak vojenské strategie, způsob vedení války a chování vojáků ovlivňovaly životy obyčejných lidí. Lekce klade důraz na pochopení devastace způsobené konfliktem, zahrnující drancování, šíření nemocí, hladomory a další tragické důsledky. Žáci interpretují obrazy z cyklu „Velké hrůzy války“, analyzují vojenské taktiky a podmínky ve vojsku a zpracovávají informace o sociálních a ekonomických dopadech války na venkov a města. Na závěr odpovídají na badatelskou otázku, proč byla třicetiletá válka pro civilní obyvatelstvo tak ničivá. Lekce rozvíjí schopnost práce s historickými vizuálními prameny, textovou analýzou a kritickým myšlením.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Obrázek
996.44 kB
PDF
Tricetileta_valka_rytiny.pdf
Pracovní list
17.43 kB
Dokument
Tricetileta_valka_pracovni_list.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Lekce má výrazný potenciál pro rozvoj historického myšlení a práce s vizuálními prameny. V centru výuky stojí rytiny z cyklu Les Grandes Misères de la Guerre Jacquese Callota, které žákům zprostředkovávají pohled na každodenní realitu války a její dopady na civilní obyvatelstvo. Žáci rytiny interpretují, přiřazují jim názvy a formulují závěry o brutalitě konfliktu, což je přirozeně vede k hlubšímu porozumění dobovému kontextu.

Silnou stránkou lekce je propojení obrazové analýzy s textovým pramenem o žoldnéřských armádách. Tato kombinace podporuje dovednost srovnávání a syntézy informací. Práce s badatelskou otázkou „Proč bylo působení vojska ve třicetileté válce tolik decimující pro civilní obyvatelstvo?“ žáky vede k věcnému a argumentačně podloženému hodnocení.

Textová část může být pro některé žáky náročnější – doporučuje se její úprava či rozdělení. Pro zvýšení zapojení lze výuku strukturovat formou skupinové práce na stanovištích. Propojení tématu s reflexí dopadů válek na civilisty dnes by navíc posílilo aktuálnost lekce.

Lekce rozvíjí Klíčovou kompetenci k řešení problémů – navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému – žáci propojují různé typy pramenů, vyhodnocují jejich obsah, formulují hypotézy a na základě důkazů je dále rozvíjejí a revidují. Učitel podporuje samostatné analytické myšlení a věcné argumentování.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.