Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce má výrazný potenciál pro rozvoj historického myšlení a práce s vizuálními prameny. V centru výuky stojí rytiny z cyklu Les Grandes Misères de la Guerre Jacquese Callota, které žákům zprostředkovávají pohled na každodenní realitu války a její dopady na civilní obyvatelstvo. Žáci rytiny interpretují, přiřazují jim názvy a formulují závěry o brutalitě konfliktu, což je přirozeně vede k hlubšímu porozumění dobovému kontextu.
Silnou stránkou lekce je propojení obrazové analýzy s textovým pramenem o žoldnéřských armádách. Tato kombinace podporuje dovednost srovnávání a syntézy informací. Práce s badatelskou otázkou „Proč bylo působení vojska ve třicetileté válce tolik decimující pro civilní obyvatelstvo?“ žáky vede k věcnému a argumentačně podloženému hodnocení.
Textová část může být pro některé žáky náročnější – doporučuje se její úprava či rozdělení. Pro zvýšení zapojení lze výuku strukturovat formou skupinové práce na stanovištích. Propojení tématu s reflexí dopadů válek na civilisty dnes by navíc posílilo aktuálnost lekce.
Lekce rozvíjí Klíčovou kompetenci k řešení problémů – navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému – žáci propojují různé typy pramenů, vyhodnocují jejich obsah, formulují hypotézy a na základě důkazů je dále rozvíjejí a revidují. Učitel podporuje samostatné analytické myšlení a věcné argumentování.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025