Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.
Lekce „Transatlantický obchod“ představuje komplexní a podnětně strukturovaný vzdělávací materiál, který propojuje práci s historickými prameny, kritické myšlení a tematizaci lidských práv. Formát zadání – příprava projevu do soutěže „Plamen rovnosti“ – motivuje žáky k aktivnímu zaujímání postojů a umožňuje jim propojit historická fakta s aktuálními etickými a občanskými otázkami.
Silnou stránkou lekce je práce s rozmanitými prameny – od autentických výpovědí Olaudaha Equiana přes rytinu lodi Brookes až po encyklopedické texty a výroky obhájců i odpůrců otroctví. Tato pluralita pohledů umožňuje žákům promýšlet téma z různých perspektiv a podložit své závěry věcnými argumenty. Významným přínosem je také propojení historického tématu s otázkami současnosti, jako je dědictví nerovností či současné formy otroctví, čímž lekce podporuje i občanskou a mediální gramotnost. Určitou bariérou pro žáky může být náročnost pramenů a vyšší textová hustota. Doporučuje se doplnit lekci o vizualizaci trojúhelníkového obchodu, vysvětlení klíčových pojmů (např. abolicionismus) a případně připravit zjednodušené verze pramenů pro diferencované zadání. Pro větší přístupnost lze doplnit práci s obrazovým materiálem, časovou osou nebo diskusními technikami.
Rozvoj Klíčové kompetence k řešení problémů – Kriticky hodnotí informace z různých zdrojů – žáci analyzují a porovnávají odlišné historické výpovědi, přemýšlejí o motivech a dopadech postojů k otrokářství a učí se své závěry podkládat důkazy a hodnotově ukotveným úsudkem. Učitel podporuje jejich schopnost orientovat se v komplexním problému, reflektovat etický rozměr dějin a tvořit vlastní názor na základě pramenů.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025