Materiály do výuky základní vzdělávání Transatlantický obchod: z Afriky do Ameriky
Materiál do výuky

Transatlantický obchod: z Afriky do Ameriky

8. 7. 2025
Autor
Mgr. Aleš Sedlmeier
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce je překladem z francouzských učebnic dějepisu. Zahrnuje analýzu argumentů pro a proti otroctví a zkoumání role evropských zemí v transatlantickém obchodu. Žáci se seznámí s jeho strukturou, dopady na jednotlivce a celé společnosti, a s myšlenkami abolicionistického hnutí. Prostřednictvím kritického hodnocení zdrojů žáci reflektují morální a ekonomické aspekty otrokářství. Součástí je aktivita, ve které žáci připravují projev inspirovaný životem Olaudaha Equiana pro fiktivní soutěž „Plamen rovnosti“. Projev propojuje znalosti o otroctví, jeho obhajobě a kritice a podporuje rozvoj argumentačních dovedností.
Lekce podporuje historické myšlení, schopnost interpretace pramenů a diskusi o etických otázkách spojených s koloniální minulostí. Je vhodná pro žáky 2. stupně ZŠ a víceletá gymnázia a umožňuje hlubší zamyšlení nad historickým dědictvím kolonialismu a jeho reflexí v současnosti. Součástí je pracovní list (zdroj: Francouzské učebnice dějepisu jako inspirace pro české prostředí. Diplomová práce, vedoucí Havlůjová, Hana. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2021).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
1.26 MB
PDF
Transatlanticky_obchod_pracovni_list.pdf

Licence

Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Transatlantický obchod“ představuje komplexní a podnětně strukturovaný vzdělávací materiál, který propojuje práci s historickými prameny, kritické myšlení a tematizaci lidských práv. Formát zadání – příprava projevu do soutěže „Plamen rovnosti“ – motivuje žáky k aktivnímu zaujímání postojů a umožňuje jim propojit historická fakta s aktuálními etickými a občanskými otázkami.

Silnou stránkou lekce je práce s rozmanitými prameny – od autentických výpovědí Olaudaha Equiana přes rytinu lodi Brookes až po encyklopedické texty a výroky obhájců i odpůrců otroctví. Tato pluralita pohledů umožňuje žákům promýšlet téma z různých perspektiv a podložit své závěry věcnými argumenty. Významným přínosem je také propojení historického tématu s otázkami současnosti, jako je dědictví nerovností či současné formy otroctví, čímž lekce podporuje i občanskou a mediální gramotnost. Určitou bariérou pro žáky může být náročnost pramenů a vyšší textová hustota. Doporučuje se doplnit lekci o vizualizaci trojúhelníkového obchodu, vysvětlení klíčových pojmů (např. abolicionismus) a případně připravit zjednodušené verze pramenů pro diferencované zadání. Pro větší přístupnost lze doplnit práci s obrazovým materiálem, časovou osou nebo diskusními technikami.

Rozvoj Klíčové kompetence k řešení problémů – Kriticky hodnotí informace z různých zdrojů – žáci analyzují a porovnávají odlišné historické výpovědi, přemýšlejí o motivech a dopadech postojů k otrokářství a učí se své závěry podkládat důkazy a hodnotově ukotveným úsudkem. Učitel podporuje jejich schopnost orientovat se v komplexním problému, reflektovat etický rozměr dějin a tvořit vlastní názor na základě pramenů.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.