Materiál do výuky

Studená válka

18. 12. 2025
Autor
Pavla Sýkorová
Spoluautoři
Josef Řídký
Michal Kurz
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce uvádí žáky do problému studené války prostřednictvím rozmanitých historických pramenů: dobových instruktážních filmů (např. Duck and Cover), propagandistických plakátů, fotografií i kulturních odkazů. Žáci třídí materiály podle tematických oblastí (politika, každodennost, kultura), porovnávají jejich sdělení, identifikují prvky propagandy a vyvozují, jak hrozba atomové bomby ovlivňovala život lidí. V závěru syntetizují odpověď na otázku lekce: „Jak atomová bomba ovlivňovala život ve studené válce?“ Lekce rozvíjí kritickou práci s informacemi, schopnost interpretovat různé typy pramenů, pojmenovat souvislosti v rámci konfliktu a propojit dílčí poznatky do uceleného vysvětlení.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
130.47 kB
PDF
blok-5_lekce-19_studena-valka_pl_final2022.pdf
Metodika
4.26 MB
PDF
blok-5_lekce-19_studena-valka_metodika_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce nabízí žákům pestrou práci s vizuálními i textovými prameny, díky nimž mohou porozumět tomu, jak hrozba atomové bomby formovala politiku, kulturu i každodennost studené války. Analýza úvodních představ, instruktážního filmu Duck and Cover a následných tematických pramenů vede žáky k tomu, aby propojovali různé informace, hodnotili jejich význam a formulovali vlastní závěr k badatelské otázce. Tím lekce účinně rozvíjí složku Práce s informacemi a kritické myšlení v Klíčové kompetenci k řešení problémů.

Metodika však místy působí příliš komplexně či komplikovaně. Systém kartiček, přesuny po třídě a velké množství podpůrných aktivit mohou být organizačně náročné a odvádět pozornost od práce s prameny. Lekci by prospělo určité zjednodušení postupu a také doplnění přehledné prezentace, která by sjednotila vizuální ukázky a strukturu jednotlivých kroků.

Navzdory těmto drobným omezením jde o podnětný materiál, který žákům umožňuje nahlédnout studenou válku v její šíři a pochopit, proč byla doba atomové hrozby tak výrazně přítomná v každodenním životě. Po lehkém metodickém zjemnění jej lze bez váhání doporučit.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.