Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.
Lekce nabízí žákům pestrou práci s vizuálními i textovými prameny, díky nimž mohou porozumět tomu, jak hrozba atomové bomby formovala politiku, kulturu i každodennost studené války. Analýza úvodních představ, instruktážního filmu Duck and Cover a následných tematických pramenů vede žáky k tomu, aby propojovali různé informace, hodnotili jejich význam a formulovali vlastní závěr k badatelské otázce. Tím lekce účinně rozvíjí složku Práce s informacemi a kritické myšlení v Klíčové kompetenci k řešení problémů.
Metodika však místy působí příliš komplexně či komplikovaně. Systém kartiček, přesuny po třídě a velké množství podpůrných aktivit mohou být organizačně náročné a odvádět pozornost od práce s prameny. Lekci by prospělo určité zjednodušení postupu a také doplnění přehledné prezentace, která by sjednotila vizuální ukázky a strukturu jednotlivých kroků.
Navzdory těmto drobným omezením jde o podnětný materiál, který žákům umožňuje nahlédnout studenou válku v její šíři a pochopit, proč byla doba atomové hrozby tak výrazně přítomná v každodenním životě. Po lehkém metodickém zjemnění jej lze bez váhání doporučit.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025