Materiály do výuky základní vzdělávání Strojová analýza vizuálů politických kampaní
Materiál do výuky

Strojová analýza vizuálů politických kampaní

Anotace

Lekce přináší ukázky strojové analýzy obrazového materiálu v politické komunikaci. Ukazuje, jak lze generativní AI využít k hodnocení manipulativnosti vizuálů, například volebních plakátů nebo billboardů. Žáci se seznámí s metodami, které AI používá k analýze politických sdělení, a kriticky zhodnotí jejich přínosy i omezení. Aktivita podporuje porozumění využití umělé inteligence v mediálním prostředí a rozvíjí dovednosti v oblasti digitální gramotnosti.

Výuková aktivita vhodná do hodin mediální výchovy, českého jazyka nebo výchovy k občanství. Lekce pro jednu vyučovací hodinu je vhodná pro žáky 8. a 9. ročníků ZŠ.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
1.49 MB
PDF
Digitalni-kompetence-AI_medialni-vychova-06_plan-lekce.pdf
Prezentace
2.55 MB
PDF
Digitalni-kompetence-AI_medialni-vychova-06_prezentace.pdf
Pracovní list
36.57 kB
PDF
Digitalni-kompetence-AI_medialni-vychova-06_tisknutelny-list-01.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
3x
PDF
Komentář recenzenta

Metodický materiál přináší inovativní přístup – zapojuje generativní AI do mediální výchovy a reflektuje aktuální společenská témata. Obsahuje i prostor pro reflexi – žáci nejen zpracovávají výstupy, ale také kriticky hodnotí práci strojové analýzy.

Rozvíjí především průřezové téma Společnost pro všechny – rozezná a vysvětlí volbu výrazových prostředků, kterými se mediální sdělení snaží ovlivnit vnímání konkrétního tématu – vede žáky k porozumění toho, že za sděleními, která média nabízejí, je možné spatřovat či odhalovat nejrůznější záměry, s nimiž byla zveřejněna. Tyto záměry je možné odhadovat z volby výrazových prostředků, výběru faktů a informací, prezentace postojů.

Metodika zároveň významně posiluje i Klíčovou kompetenci digitální – žáci pracují s nástroji umělé inteligence – s jejich pomocí se učí posuzovat informace a vyhodnocovat jejich spolehlivost.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.