Materiál do výuky

Správné dýchání

6. 8. 2025
Autor
ČT edu
Spoluautor
Doc. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Výukové video (délka 5:02 min.) je určeno dětem mladšího školního věku a zaměřuje se na osvojení správné dechové techniky. Interaktivní formou vysvětluje rozdíl mezi běžným a vědomým dýcháním a ukazuje, jak lze dech využít k uvolnění, zvládání emocí i k lepší koncentraci. Prostřednictvím praktických ukázek a cvičení děti trénují hluboké dýchání, pozorování vlastního těla a vnímání dechu. Materiál podporuje duševní hygienu, psychohygienu a rozvoj sebeuvědomění. Vhodné pro využití při ranním naladění, v třídnických hodinách, při TV, józe či relaxačních aktivitách ve školním i domácím prostředí. K videu je připojen pracovní a metodický list.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
51.02 kB
Dokument
ml-jak-pomoci-svemu-dusevnimu-zdravi.docx
Pracovní list
131.94 kB
Dokument
pl-jak-pomoci-svemu-dusevnimu-zdravi.docx
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.

Obsahuje
2x
Dokument
Komentář recenzenta

Dechová cvičení zaměřená na relaxaci a zklidnění organismu jsou výbornou volbou pro závěrečnou část hodiny tělesné výchovy, zdravotní tělesné výchovy nebo krátkou tělocvičnou chvilku během ostatních předmětů jak na 1., tak na 2. stupni ZŠ. Tato aktivita přináší řadu benefitů:

Relaxace a zklidnění, správné držení těla, zlepšení koncentrace a krátká dechová cvičení, která mohou být efektivní během běžných hodin, kdy pomohou dětem obnovit pozornost a soustředění. Video podporuje zdraví dýchacího systému. Video lze snadno zařadit do různých typů hodin, nejsou nutné žádné pomůcky ani složitá příprava.

Materiál rozvíjí Klíčovou kompetenci k učení – monitoruje své procesy učení, kdy učitel vede žáky k vnímání a reflexi vlastních tělesných a psychických stavů, ukazuje, jak lze vědomým dýcháním ovlivňovat pozornost a učení.

Žáci pozorují vlastní tělo, poznávají účinky dechu na svůj psychický stav, dokáží zvolit vhodnou techniku pro zklidnění a koncentraci.

Klíčová kompetence osobnostně sociální a k wellbeingu – pojmenovává vlastní potřeby k dosažení všestranné pohody, kdy učitel vytváří prostor pro klidné sebeuvědomění, zařazuje dechové techniky jako nástroj pro zvládání emocí. Žáci identifikují pocity napětí či neklidu a využívají osvojené techniky k jejich regulaci.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

7—9

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.