Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce patří k materiálům, které umožňují žákům porozumět fungování ideologie prostřednictvím prostředí, které sami dobře znají. Téma školy žákům přirozeně otevírá možnost srovnání s vlastní zkušeností a zprostředkovává, jak se politické poměry promítaly do každodennosti dětí v době protektorátu.
Silnou stránkou lekce je originální kombinace slovní úlohy z matematiky a úryvku z učebnice dějepisu, které společně ukazují, že nacistická propaganda prostupovala i zdánlivě neutrální učivo. Žáci tak objevují, že ideologické sdělení se může skrývat i tam, kde by ho nečekali. Lekce podporuje badatelský přístup a rozvíjí schopnost odhalovat skryté významy a klíčové detaily, čímž přispívá k rozvoji historického myšlení (zejména v oblasti trvání a změny) i kritického čtení. Oceňovat lze také přehlednou strukturu metodiky, třífázový průběh hodiny a konkrétní příklady odpovědí, které učiteli poskytují jistotu při vedení reflexe.
Na druhé straně je však lekce vyloženě textová – stojí výhradně na čtení, porovnávání a interpretaci dvou psaných pramenů. To může být pro žáky úmorné, málo atraktivní a hůře udržitelné po celou vyučovací hodinu. Vzhledem k tomu, že téma samo nabízí silný vizuální a emoční potenciál (školní prostředí, učebnice, fotografie, atmosféra třídy), by bylo vhodné doplnit alespoň obrazový nebo audiovizuální prvek, který by výuku oživil a snížil kognitivní zátěž.
Za slabší místo lze rovněž považovat závěrečný úkol, který vyzývá žáky k souvislé odpovědi na otázku „Co se žáci učili v protektorátní škole?“ bez jasně vymezených kritérií či vodítek. Takto formulované zadání může vést spíše k dojmologii či shrnutí faktů než k interpretaci a obtížně se hodnotí. Chybí rámec, který by žáky vedl k propojení konkrétních zjištění z pramenů s celkovým zobecněním – například výzva, aby pojmenovali způsoby, jak se ideologie promítala do výuky, a uvedli dva konkrétní příklady.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025