Materiály do výuky základní vzdělávání Škola za druhé světové války
Materiál do výuky

Škola za druhé světové války

5. 11. 2025
Autor
Mgr. MgA. Iva Vachková, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce přibližuje žákům každodennost školního života v době protektorátu Čechy a Morava a ukazuje, jak hluboko pronikla nacistická ideologie do výuky i učebnic. Žáci porovnávají dvě dobové ukázky – slovní úlohu z matematiky a úryvek z učebnice dějepisu – a odhalují skryté prvky propagandy, manipulace a výchovy k poslušnosti vůči Říši. Badatelská otázka „Co se děti učily v době protektorátu?“ vede k pochopení, že školství se stalo nástrojem ideologického působení. Aktivita rozvíjí kritické čtení, schopnost interpretovat historické prameny a vztahuje téma k hodnotám svobody, vzdělávání a demokracie.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
87.26 kB
PDF
blok-3_lekce-13_skola-za-2-svetove-valky_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
59.86 kB
PDF
blok-3_lekce-13_skola-za-2-svetove-valky_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce patří k materiálům, které umožňují žákům porozumět fungování ideologie prostřednictvím prostředí, které sami dobře znají. Téma školy žákům přirozeně otevírá možnost srovnání s vlastní zkušeností a zprostředkovává, jak se politické poměry promítaly do každodennosti dětí v době protektorátu.

Silnou stránkou lekce je originální kombinace slovní úlohy z matematiky a úryvku z učebnice dějepisu, které společně ukazují, že nacistická propaganda prostupovala i zdánlivě neutrální učivo. Žáci tak objevují, že ideologické sdělení se může skrývat i tam, kde by ho nečekali. Lekce podporuje badatelský přístup a rozvíjí schopnost odhalovat skryté významy a klíčové detaily, čímž přispívá k rozvoji historického myšlení (zejména v oblasti trvání a změny) i kritického čtení. Oceňovat lze také přehlednou strukturu metodiky, třífázový průběh hodiny a konkrétní příklady odpovědí, které učiteli poskytují jistotu při vedení reflexe.

Na druhé straně je však lekce vyloženě textová – stojí výhradně na čtení, porovnávání a interpretaci dvou psaných pramenů. To může být pro žáky úmorné, málo atraktivní a hůře udržitelné po celou vyučovací hodinu. Vzhledem k tomu, že téma samo nabízí silný vizuální a emoční potenciál (školní prostředí, učebnice, fotografie, atmosféra třídy), by bylo vhodné doplnit alespoň obrazový nebo audiovizuální prvek, který by výuku oživil a snížil kognitivní zátěž.

Za slabší místo lze rovněž považovat závěrečný úkol, který vyzývá žáky k souvislé odpovědi na otázku „Co se žáci učili v protektorátní škole?“ bez jasně vymezených kritérií či vodítek. Takto formulované zadání může vést spíše k dojmologii či shrnutí faktů než k interpretaci a obtížně se hodnotí. Chybí rámec, který by žáky vedl k propojení konkrétních zjištění z pramenů s celkovým zobecněním – například výzva, aby pojmenovali způsoby, jak se ideologie promítala do výuky, a uvedli dva konkrétní příklady.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.