Materiál do výuky

Singapurská matematika

3. 4. 2025
Autor
Berinderjeet Kaur
Spoluautor
Yeap Ban Har
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Pracovní listy slouží především jako podnět k diskuzi se žáky, k hledání různých netradičních pohledů na otázky, ke snaze pochopit, proč žáci uvažují tak, jak uvažují. Cílem je vést je ke kritickému a kreativnímu myšlení, ke schopnosti formulovat své myšlenky a pracovat se slovními úlohami jinak. Při řešení problémů se používají dva základní postupy – induktivní uvažování a deduktivní uvažování. V Bloomově taxonomii kognitivních cílů kritickému myšlení odpovídá analyzování a hodnocení. Kreativní myšlení v sobě zahrnuje syntézu a generování nových myšlenek a jeho výstupem je nový, komplexní myšlenkový systém. V Bloomově taxonomii kognitivních cílů kreativnímu myšlení odpovídá vytváření.
Učitelé mají k dispozici podrobnou videometodiku a ke každé z 8 skupin ještě úvodní metodický text, který je součástí ZIP souboru.

Pracovní listy jsou rozděleny do 8 skupin:
• Které číslo dává smysl?
• Co je špatně?
• Co bys udělal?
• Jakou otázku můžeš zodpovědět?
• Co chybí?
• Co když?
• Co je otázkou, když znáš odpověď?
• Co je otázkou?

Materiál vznikl v Národním vzdělávacím institutu Nanyang Technological University Singapore. Původní název textu zní: Cesty k uvažování a komunikaci v hodinách matematiky na prvním stupni ZŠ, s podtitulem Zdroje od učitelů pro učitele. V ČR je přeložil doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
1.71 MB
Archiv
01_Jake_cislo_dava_smysl.zip
Pracovní list
1.74 MB
Archiv
02_Co_je_spatne.zip
Pracovní list
1023.47 kB
Archiv
03_Co_bys_udelal.zip
Pracovní list
4.07 MB
Archiv
04_Na_jakou_otazku_muzes_odpovedet.zip
Pracovní list
1.69 MB
Archiv
05_Co_chybi.zip
Pracovní list
2.62 MB
Archiv
06_Co_kdyz.zip
Pracovní list
2.28 MB
Archiv
07_Co_je_otazkou.zip
Pracovní list
2.26 MB
Archiv
08_Jak_zni_otazka.zip
Odkazy materiálu
Obsahuje
8x
Archiv
Komentář recenzenta

Pracovní listy se velmi liší od ostatních materiálů, slouží především jako podnět k diskuzi, k hledání netradičních pohledů na otázky. Nejsou určeny k tomu, aby si je žáci sami vypracovali a učitelé je pak opravili. Slouží jako materiál, který podpoří snahu pochopit, proč žáci uvažují tak, jak uvažují, a vede je k tomu, aby své myšlenky byli schopni formulovat. Diskusi k jednotlivým úlohám a řešením lze vést na facebookové skupině https://www.facebook.com/HomeMath-987530457962077/, nebo své postřehy napsat na e-mail: antonin.jancarik@pedf.cuni.cz. U každého z 8 modulů je úvodní metodika s vysvětlením principů práce v daném modulu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování