Materiály do výuky základní vzdělávání Setkání s knihou – O chlapci, který rozuměl psům
Materiál do výuky

Setkání s knihou – O chlapci, který rozuměl psům

25. 11. 2025
Autor
Mgr. Helena Peřinová
Spoluautor
Mgr. Tereza Tesarčíková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Výuková aktivita je určena žákům 4.–7. ročníku a zaměřuje se na čtení s porozuměním, interpretaci textu a rozvoj kritického myšlení. Žáci prostřednictvím dobrodružného příběhu chlapce a jeho vztahu k psům reflektují etické otázky, empatii a odpovědný přístup k ochraně zvířat. Aktivita kombinuje práci s literárním textem, dramatizaci, skupinové úkoly a metodu pětilístku pro podporu reflexe a syntézy informací. Součástí je také rozvoj sociálních dovedností, spolupráce ve skupinách a posilování osobní odvahy a rezilience.

Metodika vznikla na podporu čtenářské gramotnosti v rámci projektu „Setkání s knihou“, MAS Pobeskydí.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
497.21 kB
PDF
Metodika_O_chlapci,_ktery_rozumel_psum.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Výuková aktivita působí velmi přirozeně a silně motivuje žáky díky tématu ochrany zvířat, které v nich vzbuzuje emoce i zájem o příběh. Citlivě propojuje literární výchovu s občanským vzděláváním a vede žáky k přemýšlení o tom, co je správné a co už je za hranou. Práce s úryvky je promyšlená a nenásilně směřuje žáky k porozumění textu i k uvědomění si morálních dilemat, kterým hlavní hrdina čelí. Aktivita je také výborným prostředkem k tomu, aby si žáci všimli situací, kde jsou porušována práva a pravidla, a dokázali navrhnout řešení – tím naplňuje očekávaný výsledek vzdělávacího oboru Člověk a společnost (Odpovědný občan).

Hodnota metodiky je v jejím etickém přesahu, který podporuje respektující přístup k živým bytostem a učí žáky empatii – rozvoj Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – žák, projevuje ohleduplný, citlivý a podporující přístup k živým jedincům, přírodě a světu jako celku, žák pojmenovává hodnoty a postoje, které ovlivňují jeho vlastní chování i chování druhých směrem k přírodě, místu a světu.

Moderním prvkem je propojení literatury, reflexe, digitálního wellbeingu i tématu množíren, které žáci aktivně zkoumají. Evokace i reflexe jsou vystavěny tak, aby v žácích podporovaly prožitek, vlastní názor i kreativitu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.