Materiály do výuky základní vzdělávání Setkání s knihou – Gloria
Materiál do výuky

Setkání s knihou – Gloria

18. 12. 2025
Autor
Mgr. Martina Kovářová
Spoluautor
Mgr. Hana Brožová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Výuková aktivita vychází z knihy „Gloria“ francouzského autora Timothéeho de Fombelle a je určena pro žáky 5.–8. ročníku. V dvouhodinovém projektu žáci společně čtou příběh vlaštovky, řidiče dodávky a mladého uprchlíka, jejichž osudy se symbolicky propojují v zimním období. Aktivita propojuje český jazyk a občanskou výchovu a zaměřuje se na témata migrace, intuice, instinktu a specifik vánočního příběhu. Pracuje s metodami evokace, předvídání, řízeného dialogu a reflexe. Vede žáky k postupnému odkrývání hlubších významů příběhu. Součástí je práce s ilustracemi a mapou, porozumění textu, doplňování pracovního listu a přemýšlení o motivech jednání postav. Aktivita rozvíjí empatii, porozumění kulturním a sociálním souvislostem a podporuje schopnost interpretace literárního textu. Výsledkem je přirozené propojení čtenářské gramotnosti s občanskými tématy v bezpečném diskusním prostředí.

Metodika vznikla na podporu čtenářské gramotnosti v rámci projektu „Setkání s knihou“, MAS Pobeskydí.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
468.37 kB
PDF
Metodika_Gloria.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Aktivita je velmi dobře motivující, protože začíná evokací znalostí o vlaštovkách a očekáváních od vánočního příběhu. To žáky okamžitě vtahuje do tématu. Způsob práce s textem je didakticky promyšlený: střídá se společná četba, předvídání, práce s ilustrací i mapou, takže žáci aktivně rekonstruují smysl příběhu. Aktivita je inovativní tím, že propojuje poetický příběh ptáka a mladého uprchlíka s aktuální společenskou tematikou migrace, aniž by působila moralizujícím dojmem. Velkým kladem je jasné uplatnění metody E-U-R, která poskytuje prostor jak pro evokaci znalostí, tak pro závěrečnou reflexi a zpětnou vazbu. Aktivita obsahuje dostatek interaktivních momentů – sdílení ve dvojicích, skupinové odpovědi, mapová práce i diskuse o morálních otázkách. Dochází k nenásilnému propojení čtenářské gramotnosti s občanským vzděláváním (prostor pro porozumění i empatii).

Metodika přináší učitelům prostor pro rozvoj Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – respektující vztah k životu a světu – prostor pro vzájemné sdílení zkušeností a zážitků žáků spojených s kontaktem a péčí o živé bytosti i prostředí, ve kterém žijí. Učitel svým vlastním přístupem a reakcemi modeluje vhodné, respektující chování vůči živým organismům i okolnímu světu a podporuje žáky v citlivém vnímání života jako důležité hodnoty.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.