Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Aktivita je velmi dobře motivující, protože začíná evokací znalostí o vlaštovkách a očekáváních od vánočního příběhu. To žáky okamžitě vtahuje do tématu. Způsob práce s textem je didakticky promyšlený: střídá se společná četba, předvídání, práce s ilustrací i mapou, takže žáci aktivně rekonstruují smysl příběhu. Aktivita je inovativní tím, že propojuje poetický příběh ptáka a mladého uprchlíka s aktuální společenskou tematikou migrace, aniž by působila moralizujícím dojmem. Velkým kladem je jasné uplatnění metody E-U-R, která poskytuje prostor jak pro evokaci znalostí, tak pro závěrečnou reflexi a zpětnou vazbu. Aktivita obsahuje dostatek interaktivních momentů – sdílení ve dvojicích, skupinové odpovědi, mapová práce i diskuse o morálních otázkách. Dochází k nenásilnému propojení čtenářské gramotnosti s občanským vzděláváním (prostor pro porozumění i empatii).
Metodika přináší učitelům prostor pro rozvoj Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – respektující vztah k životu a světu – prostor pro vzájemné sdílení zkušeností a zážitků žáků spojených s kontaktem a péčí o živé bytosti i prostředí, ve kterém žijí. Učitel svým vlastním přístupem a reakcemi modeluje vhodné, respektující chování vůči živým organismům i okolnímu světu a podporuje žáky v citlivém vnímání života jako důležité hodnoty.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025