Dvoustranný pracovní list umožní žákům číst překlad původního textu z kroniky tak řečeného Fredagara a touto cestou je přivede k Sámově říši. Čtení pramene je pro žáky poměrně náročné, ale při uplatnění zásad čtení obtížného textu ("kruhové" čtení, systém poznámek atd.), popřípadě při práci ve skupinách je výsledek vždy překvapivě dobrý. List je používán při výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ.
Já naopak p. Balíkovi děkuji; pro mne je to ukázka nějakého historického dokumentu, který si mohu s žáky přečíst a nějakým způsobem s ním pracovat. Abych prezentoval svou zkušenost: pro žáky 7. ročníku je často náročné čtení skoro všechno a otázka, k čemu žák potřebuje vědět, že existovala Fredegarova kronika, nás může dovést k absolutní trivializaci faktografie. Koneckonců kdybychom tuto otázku dovedli ad absurdum, museli bychom se zamyslet nad většinou veškerého učiva. Kam tyto tendence propagované na začátku Reformy vedou, můžeme vidět např. na současných výsledcích žáků ať už v mezinárodním srovnání (nepočítám do toho Američany) či na státních maturitách. Myslím, že p. Balík určitě žáky z toho, kolik měl Sámo dětí, nezkouší. Předpokládám, že je to tak, jak to vidí p. Sotolář, a p. Balíkovi děkuji za materiál, který určitě využiji.
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.