Dvoustranný pracovní list umožní žákům číst překlad původního textu z kroniky tak řečeného Fredagara a touto cestou je přivede k Sámově říši. Čtení pramene je pro žáky poměrně náročné, ale při uplatnění zásad čtení obtížného textu ("kruhové" čtení, systém poznámek atd.), popřípadě při práci ve skupinách je výsledek vždy překvapivě dobrý. List je používán při výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ.
Samotný pracovní list je zpracován velmi kvalitně, tj. odborně správně a názorně. Souhlasím s autorem, že pro žáky 7. ročníku ZŠ to bude poměrně náročné čtení. V souvislosti s tím si dovolím položit trochu kacířskou otázku: "Potřebuje žák 7. ročníku ZŠ znát, co byla Fredegarova kronika, příp. kde přesně ležela Sámova říše"? "A k čemu tyto informace ve svém věku využije?" V odpovědích se zřejmě neshodneme, bude asi platit "co učitel, to názor", vedle toho se i přesvědčíme, že také nebude existovat jen jediná a ta nejsprávnější odpověď...
Ale zkusme se zamyslet nad stále zdůrazňovanou tendencí ve výuce dějepisu k podrobné faktografii ve smyslu učení založeného na memorování poznatků žáky... Opravdu musí žák 7. ročníku ZŠ bezpodmínečně znát to, kolik měl Sámo manželek a dětí, anebo kolik vojsk táhlo roku 631 proti Slovanům?
I přes tyto provokativní dotazy platí, že se jedná o pěkný a kvalitně připravený pracovní list.
Aleš Franc
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.