Dvoustranný pracovní list umožní žákům číst překlad původního textu z kroniky tak řečeného Fredagara a touto cestou je přivede k Sámově říši. Čtení pramene je pro žáky poměrně náročné, ale při uplatnění zásad čtení obtížného textu ("kruhové" čtení, systém poznámek atd.), popřípadě při práci ve skupinách je výsledek vždy překvapivě dobrý. List je používán při výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ.
Samotný pracovní list je zpracován velmi kvalitně, tj. odborně správně a názorně. Souhlasím s autorem, že pro žáky 7. ročníku ZŠ to bude poměrně náročné čtení. V souvislosti s tím si dovolím položit trochu kacířskou otázku: "Potřebuje žák 7. ročníku ZŠ znát, co byla Fredegarova kronika, příp. kde přesně ležela Sámova říše"? "A k čemu tyto informace ve svém věku využije?" V odpovědích se zřejmě neshodneme, bude asi platit "co učitel, to názor", vedle toho se i přesvědčíme, že také nebude existovat jen jediná a ta nejsprávnější odpověď...
Ale zkusme se zamyslet nad stále zdůrazňovanou tendencí ve výuce dějepisu k podrobné faktografii ve smyslu učení založeného na memorování poznatků žáky... Opravdu musí žák 7. ročníku ZŠ bezpodmínečně znát to, kolik měl Sámo manželek a dětí, anebo kolik vojsk táhlo roku 631 proti Slovanům?
I přes tyto provokativní dotazy platí, že se jedná o pěkný a kvalitně připravený pracovní list.
Aleš Franc
Díky za komentář, odpověď na všechny Vámi položené otázky je z mé strany jednoznačná: nepotřebuje a nemusí. Podle mého by si žák mohl (na chvíli :-)) zapamtovat to, co je napsáno v odstavci "Zapamatuj si". Nic víc.
Pracovní list nemá v žádném případě sloužit k "memorování". Cíl je v samotné činnosti (nácvik čtení náročného historického pramene, umění mu porozumět, vytáhnout informace), a v neposlední řadě také ve zjištění, kde se vlastně ty učebnicové dějepisné údaje berou.
Otázky k textu jsou proto pouze cvičné, jsou to zkrátka věci, které lze asi tak nejsnadněji vyčíst. Nejsou určeny k memorování (i když Vás ubezpečuji, že nakonec jediné, co si žáci ještě po roce o Sámovi skutečně pamatují, je právě ten počet manželek :-)).
Ani na chvíli jsem nevěřil, že všechny ty znalosti si musí žáček zapamatovat. Smysleme pracovního listu je vlastní práce s textem a pochopení, že za učebnicí někde v pozadí stojí práce s prameny.
Já naopak p. Balíkovi děkuji; pro mne je to ukázka nějakého historického dokumentu, který si mohu s žáky přečíst a nějakým způsobem s ním pracovat. Abych prezentoval svou zkušenost: pro žáky 7. ročníku je často náročné čtení skoro všechno a otázka, k čemu žák potřebuje vědět, že existovala Fredegarova kronika, nás může dovést k absolutní trivializaci faktografie. Koneckonců kdybychom tuto otázku dovedli ad absurdum, museli bychom se zamyslet nad většinou veškerého učiva. Kam tyto tendence propagované na začátku Reformy vedou, můžeme vidět např. na současných výsledcích žáků ať už v mezinárodním srovnání (nepočítám do toho Američany) či na státních maturitách. Myslím, že p. Balík určitě žáky z toho, kolik měl Sámo dětí, nezkouší. Předpokládám, že je to tak, jak to vidí p. Sotolář, a p. Balíkovi děkuji za materiál, který určitě využiji.
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.