Materiály do výuky gymnázium Sacharidy - pracovní list
Materiál do výuky

Sacharidy - pracovní list

26. 1. 2011 gymnázium
Autor
RNDr. Alena Laubeová
Věková skupina
16—19 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pracovní list je zaměřen na skupinu přírodních látek - sacharidy (monosacharidy, disacharidy a polysacharidy) a při vhodném zadání se soustředí na rozvíjení klíčových kompetencí. Materiál vznikl jako součást rigorózní práce obhájené v roce 2009 na Katedře učitelství a didaktiky chemie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Řešení
239 kB
Dokument
Sacharidy - řešení.doc
Pracovní list
786.73 kB
Dokument
Sacharidy - zadání.odt
Řešení
78.31 kB
Dokument
Sacharidy - řešení.odt
Pracovní list
1.06 MB
Dokument
Sacharidy - zadání.doc
Obsahuje
2x
Dokument
2x
Dokument

Hodnocení uživatelů

Miroslav Melichar
27. 1. 2011, 12:57
Pane kolego, děkuji Vám za ocenění. Nemyslím, že jsem "řezník" (i když jím můj dědeček byl a mám to tedy trochu v krvi). Každý učitel je vystaven tvrdé kritice svých žáků a jejich rodičů - tuto kritiku většinou naštěstí neslyšíme, známe jen útržky. Ale nedělejme si iluze, že jsme vždy oceňováni kladně. To je myslím ta "řezničina" a musíme s tím umět žít a pracovat. Pomáhá nám v tom vědomí, že známe svou profesi a máme určité odborné znalosti a máme nějaké vnitřní normy, kterých se držíme. Také se hrdě hlásíme k tomu, že jsme přece vysokoškoláci a máme právo na podobné společenské ocenění (včetně finančního) jako VŠ odborníci z jiných oborů.

Jestliže někdo vystoupí veřejně - třeba publikuje výukové materiály, tak nese svou kůži na trh - s tím přece musí počítat. Je něco jiného přeřeknutí ve třídě a chyba napsaná v materiálu, který je promyšlený a navíc kontrolovaný 2 recenzenty. Jsme-li opravdu VŠ vzdělaní odborníci, měli bychom se ve veřejně publikovaných materiálech takto prezentovat. Jinak bychom si museli připustit, že naše vzdělanost je jen taková "jakoby" a že na ostatní kvalifikované profese nestačíme a nemáme se tedy divit, že bereme méně peněz a podobně.

KOnkrétní kritizovaný materiál obsahuje z hlediska odbornosti jasné chyby a řadu problematických věcí (možná, že kritizovaní koncovcka v názvech cukrů -óza je zase nevhodným zásahem jazykové redakce, ale je toho tam víc). Materiál obsahuje vedle těchto nedostatků na druhé straně spoustu složitých věcí, které pro běžnou výuku na G nejsou. Nejde např. nějak obejít názvy 3 struktur sacharidů podle jejich autorů? Má si snad každý gymnazista uložit do hlavy jména 3 vědců, kteří cukry studovali? Materiál obsahuje velmi složité vysvětlování zaplněné mnoha odbornými termíny. Já mám na venkovském G práci s tím, abych vnutil většině mých studentů, jak se odborně nazývá řepný cukr, kterým sladíme.

Já jako recenzent: Tato možnost mi byla již několikrát nabídnuta a využil bych ji - je však spojena s povinností dojet do Prahy do VÚP na krátké zaškolení, bez kterého to prý nejde (a asi jezdit na další setkávání recenzentů). Z vážných osobních důvodů toto nemohu uskutečnit, na dálku to prý nejde. Myslím, že recenzenti odborných časopisů školeni zvlášť nejsou, myslím, že těžko lze pak získat jako recenzenta třeba VŠ profesora - asi se do takového školení nepohrne. Nevím, jak školení vychová recenzenta, ale asi trochu ano - samo o sobě však někdy nestačí.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

16—19

Týká se jazyka:

čeština