Materiály do výuky gymnázium Sacharidy - pracovní list
Materiál do výuky

Sacharidy - pracovní list

26. 1. 2011 gymnázium
Autor
RNDr. Alena Laubeová
Věková skupina
16—19 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pracovní list je zaměřen na skupinu přírodních látek - sacharidy (monosacharidy, disacharidy a polysacharidy) a při vhodném zadání se soustředí na rozvíjení klíčových kompetencí. Materiál vznikl jako součást rigorózní práce obhájené v roce 2009 na Katedře učitelství a didaktiky chemie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Řešení
239 kB
Dokument
Sacharidy - řešení.doc
Pracovní list
786.73 kB
Dokument
Sacharidy - zadání.odt
Řešení
78.31 kB
Dokument
Sacharidy - řešení.odt
Pracovní list
1.06 MB
Dokument
Sacharidy - zadání.doc
Obsahuje
2x
Dokument
2x
Dokument

Hodnocení uživatelů

Miroslav Melichar
26. 1. 2011, 19:22
Vážená paní autorko, už jsem kritizoval jedne Váš materiál a bylo Vám to jedno, asi to dopadne stejně. nicméně přesto se budu namáhat.

Sacharidy - glycidy x karbohydráty, uhlohydráty, uhlovodany: Nejde o názvy "přesné" a "nepřesné" - poslední 3 jsou v češtině zcela nesprávné a nepoužitelné.

Používáte výhradně koncovku názvů -óza. Tato koncovka neodpovídá odbornému ch.názvosloví, je použitelná v popularizačním textu a výukový materiál pro G za takový nebývá považován.

Snad není pravda, že monosacharidy vznikají fotosyntézou - tak vznikne 1 a to glukosa.

Píšete o enzymech, které štěpí v ústech polysacharidy z potravy. Ktreé polysacharidy myslíte? Je jich opravdu víc? Nejde jen o škrob? Mohlo by to vyznívat i tak, že štěpí všechny možné polysacharidy,

U Fischerovy projekce monosacharidů vysvětlujete rozdíl mezi D- a L-glyceraldehydem, ale neuvádí, jak rozlišíme D- a L- cukry v případech, kdy je v molekule několik chirálních C. Mají to žáci snad nějak sami odvodit?

V textu "Bílý jed" používáte termín "minerály" v nesprávné souvislosti - asi myslíte minerální látky jako je třeba Ca, minerály jsou přece nerosty jako třeba kalcit, ty asi v jídle nečekáme.

V ch. rozboru opakovaně používáte kilokalorie. VBíte, kdy přestaly platit? Asi tak v roce 1965, to jste ještě nebyla na světě.

Pröč píšete "metan"?

Nesprávně naznačujete, že vláknina = celulosa. To přece není pravda!

Citujete web abc zdravé výživy od pana MIchaela Muselíka. Jeho odbornou kvalifikací pro to, abyste ho citovala ve výukovém materiálu pro studenty G je: narozen 1968 ve znamení Blíženců (v čínském horoskopu Opice), jeho výška, váha. ... Jinde se na tomto webu dočteme: Autor využívá moudrost orientální medicíny, uznává dělenou stravu, výživu podle krevních skupin. Dočkáme se podle Vás časů, kdy takto bude uváděna i kvalifikace autorů učebnic pro G - nejen dílčích výukových materiálů? Vystudovaní chemici napíšou do učebnic nějaký ten vzoreček a zbytek pán narozený ve znamení Opice či Prasete.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

16—19

Týká se jazyka:

čeština