Materiály do výuky základní vzdělávání Rozpad koloniálních impérií
Materiál do výuky

Rozpad koloniálních impérií

17. 12. 2025
Autor
Mgr. Aleš Sedlmeier, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce vede žáky k porozumění procesu dekolonizace Afriky s důrazem na „Rok Afriky“ (1960). Pomocí karikatur, map a dobových textů žáci zkoumají dlouhodobé i krátkodobé příčiny vyhlášení nezávislosti afrických zemí a porovnávají očekávání tehdejších aktérů s pozdějšími reflexemi afrických intelektuálů. Učí se vnímat nejednoznačnost dějinných změn, hodnotí míru skutečných proměn a zvažují, co se po vyhlášení nezávislosti reálně změnilo a co naopak přetrvalo. Lekce rozvíjí koncept historického myšlení trvání a změny, protože žáci identifikují, které jevy se proměnily, které přetrvaly a proč.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
88.29 kB
PDF
blok-6_lekce-23_rozpad_kolonialnich_imperii_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
1.01 MB
PDF
blok-6_lekce-23_rozpad_kolonialnich_imperii_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Rozpad koloniálních impérií“ představuje didakticky promyšlený materiál, který žákům umožňuje porozumět procesu dekolonizace Afriky a nejednoznačnosti dějinných mezníků na příkladu tzv. „Roku Afriky“ (1960). Silnou stránkou lekce je práce s vizuálními prameny – zejména s karikaturami a politickými mapami, které žákům názorně ukazují proměnu vztahu mezi koloniálními mocnostmi a africkým kontinentem. Následná práce s textovými prameny afrických autorů pak vhodně rozvíjí koncept trvání a změny a vede žáky k pochopení toho, že formální vyhlášení nezávislosti nemuselo nutně znamenat zásadní proměnu každodenní reality nových států.

Lekce přispívá k rozvoji Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – respektující vztah k životu a světu – žáky vede k citlivému a ohleduplnému nahlížení na zkušenost afrických společností, k respektu k jejich historickým perspektivám a k porozumění dlouhodobým důsledkům nerovných mocenských vztahů. Žáci jsou vedeni k tomu, aby vnímali svět v jeho komplexnosti a zvažovali dopady politických rozhodnutí na životy lidí v různých částech světa.

Určité riziko lekce spočívá v závěrečné syntéze, která je formulována velmi otevřeně („vysvětli pomocí několika vět“). Bez jasněji zviditelněných kritérií může část žáků sklouznout k povrchnímu shrnutí a nedostatečně rozlišit konkrétní změny a přetrvávající limity dekolonizace. Lekci proto doporučuji doplnit o explicitnější strukturování závěrečné odpovědi (např. požadavek na uvedení konkrétních příkladů změn i kontinuity a oporu ve zdrojích), což by posílilo kvalitu žákovských výstupů, aniž by bylo nutné zasahovat do samotného konceptu lekce.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.