Materiály do výuky základní vzdělávání Psychomotorický padák – metodika
Materiál do výuky

Psychomotorický padák – metodika

17. 12. 2025
Autor
ZŠ Čkalovova Ostrava
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál „Psychomotorický padák – metodika“ představuje univerzální, hravou a efektivní pomůcku pro rozvoj pohybových i sociálních dovedností dětí. Popisuje konstrukci padáku, jeho velikosti, zásady bezpečnosti a široké možnosti využití v tělocvičně i venku. Metodika dále uvádí soubor základních aktivit – od zahřívacích přes posilovací a protahovací cvičení až po různé kooperativní hry. Cvičení s padákem podporuje koordinaci, prostorovou orientaci, komunikaci, spolupráci ve skupině i vnímání rytmu. Díky jednoduchosti a hravosti je padák vhodný pro všechny děti bez ohledu na výkonnost. Materiál je ideální pro 1. stupeň ZŠ, mateřské školy i inkluzivní skupiny.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
3.65 MB
Dokument
PSYCHOMOTORICKY_PADAK_metodika.doc

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál věnovaný cvičení s psychomotorickým padákem představuje soubor hravých, pohybových i kooperativních aktivit vhodných zejména pro 1. stupeň ZŠ, případně i pro MŠ nebo inkluzivní skupiny. Materiál má širokou využitelnost – padák umožňuje přirozený rozvoj motoriky, koordinace a prostorové orientace. Zároveň současně působí jako nástroj pro budování vztahů mezi dětmi, podporuje vzájemnou komunikaci a rozvoj sociálních dovedností. Aktivity se dají variabilně použít v učebně, tělocvičně nebo venku. Padák eliminuje výkonnostní rozdíly mezi dětmi – všichni se mohou účastnit bez nutnosti technické dovednosti, což podporuje pozitivní atmosféru a prožitkové učení. Pro výuku tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ může být padák přínosnou pomůckou podporující jak pohybový, tak sociálně-emocionální rozvoj žáků.

Klíčové kompetence:

Rozumí obsahu běžných forem sdělení včetně některých nepřímo vyjádřených významů – hry s padákem často využívají slovní pokyny, vizuální signály nebo vnímání skupinového pohybu. Žáci musí porozumět tomu, co se má stát, i když to není plně vyjádřeno slovy – např. když skupina začne padák zvedat, zrychlí nebo změní směr.

Rozvíjí vztahy s ostatními – rozvoj empatie, pocitu sounáležitosti (např. při nošení padáku), pozitivní sociální kontakt a vzájemná podpora – učitel může pomoci rozvíjet radostnou interakci při různých hrách (Balónku hop, Mexická vlna, Výměna).

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

7—9

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.