Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Materiál věnovaný cvičení s psychomotorickým padákem představuje soubor hravých, pohybových i kooperativních aktivit vhodných zejména pro 1. stupeň ZŠ, případně i pro MŠ nebo inkluzivní skupiny. Materiál má širokou využitelnost – padák umožňuje přirozený rozvoj motoriky, koordinace a prostorové orientace. Zároveň současně působí jako nástroj pro budování vztahů mezi dětmi, podporuje vzájemnou komunikaci a rozvoj sociálních dovedností. Aktivity se dají variabilně použít v učebně, tělocvičně nebo venku. Padák eliminuje výkonnostní rozdíly mezi dětmi – všichni se mohou účastnit bez nutnosti technické dovednosti, což podporuje pozitivní atmosféru a prožitkové učení. Pro výuku tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ může být padák přínosnou pomůckou podporující jak pohybový, tak sociálně-emocionální rozvoj žáků.
Klíčové kompetence:
Rozumí obsahu běžných forem sdělení včetně některých nepřímo vyjádřených významů – hry s padákem často využívají slovní pokyny, vizuální signály nebo vnímání skupinového pohybu. Žáci musí porozumět tomu, co se má stát, i když to není plně vyjádřeno slovy – např. když skupina začne padák zvedat, zrychlí nebo změní směr.
Rozvíjí vztahy s ostatními – rozvoj empatie, pocitu sounáležitosti (např. při nošení padáku), pozitivní sociální kontakt a vzájemná podpora – učitel může pomoci rozvíjet radostnou interakci při různých hrách (Balónku hop, Mexická vlna, Výměna).
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025