Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce nabízí žákům práci s cennými dobovými prameny, mezi které patří kronika města Nymburka z května 1945, dobové fotografie a statistický lexikon obcí z roku 1934. Výrazným přínosem je propojení tradičních pramenů s digitálním cvičením v aplikaci HistoryLab, které žáky vhodně připraví na samostatnou práci s historickými materiály, i když zvyšuje nároky na technickou organizaci výuky. Badatelská otázka „Proč odstraňovali lidé v roce 1945 německé nápisy?“ je jasná, přiměřeně náročná a vede žáky devátých tříd k analýze příčin a důsledků poválečných společenských změn.
Významnou předností lekce je její autentičnost a lokální ukotvení – práce s konkrétními městy, jako jsou Nymburk a Varnsdorf, umožňuje žákům vnímat dějiny jako součást vlastní geografické a kulturní reality. Velkým pozitivem je dostupnost rozšiřující faktografie na webu Dějepis+, například vzpomínka Gottfrieda Bacha, která pomáhá lépe pochopit fenomén odsunu a jeho lidské rozměry.
Za slabinu lze považovat náročnost práce s více typy pramenů, která může být pro méně zkušené učitele či třídy bez badatelských zkušeností obtížná. Proto doporučujeme důsledně využívat formulovaná kritéria hodnocení uvedená v metodice a konkrétně je představit žákům, například pomocí jednoduché tabulky, návodných vět nebo badatelského shrnutí. Lekce může být obohacena o aktivity jako názorová škála či online hlasování, které pomohou zvýšit zapojení a reflexi.
Tato lekce rozvíjí především Klíčovou kompetenci k řešení problémů, kdy žák kriticky hodnotí informace z různých zdrojů, analyzuje historické motivace, rozlišuje mezi spontánním jednáním a řízenými rozhodnutími a reflektuje vliv minulosti na podobu současného veřejného prostoru. Žák přitom vyhledává, třídí a zpracovává informace z různých pramenů, formuluje vlastní závěry a argumenty a zvažuje různé perspektivy včetně společenských dopadů.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025