Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Lekce nabízí žákům práci s cennými dobovými prameny, mezi které patří kronika města Nymburka z května 1945, dobové fotografie a statistický lexikon obcí z roku 1934. Výrazným přínosem je propojení tradičních pramenů s digitálním cvičením v aplikaci HistoryLab, které žáky vhodně připraví na samostatnou práci s historickými materiály, i když zvyšuje nároky na technickou organizaci výuky. Badatelská otázka „Proč odstraňovali lidé v roce 1945 německé nápisy?“ je jasná, přiměřeně náročná a vede žáky devátých tříd k analýze příčin a důsledků poválečných společenských změn.
Významnou předností lekce je její autentičnost a lokální ukotvení – práce s konkrétními městy, jako jsou Nymburk a Varnsdorf, umožňuje žákům vnímat dějiny jako součást vlastní geografické a kulturní reality. Velkým pozitivem je dostupnost rozšiřující faktografie na webu Dějepis+, například vzpomínka Gottfrieda Bacha, která pomáhá lépe pochopit fenomén odsunu a jeho lidské rozměry.
Za slabinu lze považovat náročnost práce s více typy pramenů, která může být pro méně zkušené učitele či třídy bez badatelských zkušeností obtížná. Proto doporučujeme důsledně využívat formulovaná kritéria hodnocení uvedená v metodice a konkrétně je představit žákům, například pomocí jednoduché tabulky, návodných vět nebo badatelského shrnutí. Lekce může být obohacena o aktivity jako názorová škála či online hlasování, které pomohou zvýšit zapojení a reflexi.
Tato lekce rozvíjí především Klíčovou kompetenci k řešení problémů, kdy žák kriticky hodnotí informace z různých zdrojů, analyzuje historické motivace, rozlišuje mezi spontánním jednáním a řízenými rozhodnutími a reflektuje vliv minulosti na podobu současného veřejného prostoru. Žák přitom vyhledává, třídí a zpracovává informace z různých pramenů, formuluje vlastní závěry a argumenty a zvažuje různé perspektivy včetně společenských dopadů.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025