Materiály do výuky základní vzdělávání Proměny poválečného Československa
Materiál do výuky

Proměny poválečného Československa

5. 7. 2025
Autor
Mgr. Marek Fapšo, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce žákům přibližuje proměnu československé společnosti na sklonku druhé světové války, konkrétně masové odstraňování německých nápisů v roce 1945. Žáci pracují s kombinací digitální aktivity v HistoryLabu (cvičení „Proč přejmenovali ulice?“), kronikářskými zápisy z města Nymburka, fotografiemi zachycujícími odstraňování nápisů a historickým lexikonem obcí. Na základě analýzy těchto pramenů rekonstruují konkrétní události a jejich motivace, přičemž porovnávají situaci v různých městech. Badatelská otázka „Proč odstraňovali lidé v roce 1945 německé nápisy?“ vede žáky k pochopení atmosféry a nálad doby a k reflexi vztahu společnosti k německému obyvatelstvu. Lekce nabízí možnost kriticky uvažovat o příčinách a důsledcích historických událostí, podporuje dovednost práce s prameny i formulaci vlastních závěrů.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
84.07 kB
PDF
blok-3_lekce-15_promeny-povalecneho-ceskoslovenska_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
710.88 kB
PDF
blok-3_lekce-15_promeny-povalecneho-ceskoslovenska_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce nabízí žákům práci s cennými dobovými prameny, mezi které patří kronika města Nymburka z května 1945, dobové fotografie a statistický lexikon obcí z roku 1934. Výrazným přínosem je propojení tradičních pramenů s digitálním cvičením v aplikaci HistoryLab, které žáky vhodně připraví na samostatnou práci s historickými materiály, i když zvyšuje nároky na technickou organizaci výuky. Badatelská otázka „Proč odstraňovali lidé v roce 1945 německé nápisy?“ je jasná, přiměřeně náročná a vede žáky devátých tříd k analýze příčin a důsledků poválečných společenských změn.

Významnou předností lekce je její autentičnost a lokální ukotvení – práce s konkrétními městy, jako jsou Nymburk a Varnsdorf, umožňuje žákům vnímat dějiny jako součást vlastní geografické a kulturní reality. Velkým pozitivem je dostupnost rozšiřující faktografie na webu Dějepis+, například vzpomínka Gottfrieda Bacha, která pomáhá lépe pochopit fenomén odsunu a jeho lidské rozměry.

Za slabinu lze považovat náročnost práce s více typy pramenů, která může být pro méně zkušené učitele či třídy bez badatelských zkušeností obtížná. Proto doporučujeme důsledně využívat formulovaná kritéria hodnocení uvedená v metodice a konkrétně je představit žákům, například pomocí jednoduché tabulky, návodných vět nebo badatelského shrnutí. Lekce může být obohacena o aktivity jako názorová škála či online hlasování, které pomohou zvýšit zapojení a reflexi.

Tato lekce rozvíjí především Klíčovou kompetenci k řešení problémů, kdy žák kriticky hodnotí informace z různých zdrojů, analyzuje historické motivace, rozlišuje mezi spontánním jednáním a řízenými rozhodnutími a reflektuje vliv minulosti na podobu současného veřejného prostoru. Žák přitom vyhledává, třídí a zpracovává informace z různých pramenů, formuluje vlastní závěry a argumenty a zvažuje různé perspektivy včetně společenských dopadů.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, nové učivo