Materiál do výuky

Profesní pětilístek

25. 8. 2025
Autor
Kraj Vysočina
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Pracovní list je určen pro 6.–7. ročník ZŠ a propojuje jazykové vzdělávání se světem práce. Pomocí metody „pětilístek“ žáci popisují vysněné povolání, učí se charakterizovat jeho vlastnosti a pracovní činnosti, formulují jednoduchou větu a připojují asociaci. Aktivita rozvíjí slovní zásobu, podporuje přesné vyjadřování a umožňuje sebereflexi profesních zájmů. Součástí jsou metodické pokyny, návrhy reflexních otázek a příklad vypracovaného pětilístku. Materiál je časově nenáročný, variabilní a využitelný v českém jazyce, pracovních činnostech i občanské výchově.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
42.05 kB
Dokument
462_Profesni_petilistek_(1).docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Pracovní list „Profesní pětilístek“ je didakticky promyšlený a vhodně propojuje jazykové vzdělávání se světem práce a kariérovým poradenstvím. Žáci se prostřednictvím jednoduché, ale podnětné metody pětilístku učí formulovat a rozvíjet slovní zásobu, zároveň reflektují své profesní zájmy a přemýšlejí o možnostech budoucí kariéry. Aktivita přirozeně zapojuje prvky sebereflexe, rozvíjí kultivované vyjadřování a podporuje otevřenou diskusi mezi žáky. Metodicky je pracovní list variabilní – lze jej využít při samostatné práci žáků, ve dvojicích pro vzájemné porovnání, ve skupinách pro společné sdílení nebo frontálně při prezentaci a diskusi celé třídy. Realizace je časově nenáročná, obvykle trvá deset až patnáct minut, a nabízí mnoho možností obměn, například brainstorming povolání, pantomimu, tvorbu křížovek či osmisměrek nebo využití v cizích jazycích. Součástí materiálu je také metodická poznámka a ukázka vypracovaného listu, což usnadňuje přípravu a zvyšuje využitelnost v různých předmětech. Materiál je praktický, snadno adaptovatelný podle věku a schopností žáků a dobře rozvíjí jazykové dovednosti i Klíčovou kompetenci – vyjadřuje se prostřednictvím souboru běžných výrazových prostředků, které volí s důrazem na svůj komunikační záměr, partnera a situaci. Učitel pomáhá žákům rozvíjet schopnost reflexe vlastního vyjadřování i vyjadřování druhých (např. retrospektivním zamýšlením se nad prožitými komunikačními situacemi, s nimi spojenými úspěchy a neúspěchy). Žák v běžných komunikačních situacích záměrně uzpůsobuje svoje vyjadřování tak, aby negativně nepůsobil na myšlení a prožívání druhých.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.