Materiál do výuky

Procenta

25. 11. 2025
Autor
Mgr. Marie Daňková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Pracovní list je zaměřen na procvičení práce s procenty, jejich výpočet a převod mezi procenty a zlomky. Žáci řeší úlohy, ve kterých převádějí procenta na zlomky a naopak, určují části celku a procvičují základní početní operace spojené s procenty. Materiál rozvíjí matematickou gramotnost, logické myšlení a schopnost aplikovat procenta v praktických situacích.
Lekce je připravena pro 2. stupeň ZŠ. Zvládnou ji děti 7. tříd (sekundy) i vyšších ročníků. K jejímu řešení stačí základní znalosti o procentech. Lekci je možné uvádět pro jednotlivce, i pro skupiny dětí. Časová náročnost pracovního listu je jedna vyučovací hodinu a byl vytvořen pro nadané žáky.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
781.46 kB
PDF
MAT-33-dan-procenta.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Pracovní list podporuje rozvoj početních a algebraických dovedností žáků při práci s procenty. Žáci provádějí převody mezi procenty a zlomky, vypočítávají části celku a řeší úlohy zaměřené na praktické využití procent. Materiál rozvíjí logické uvažování, přesnost při výpočtech a schopnost aplikovat matematické poznatky v každodenních situacích.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřování – se učitel při podpoře a hodnocení vyjadřování žáků neorientuje pouze na obsah jejich sdělení, ale také na jeho výstižnost, během výuky pokládá dostatečné množství otevřených otázek, které podněcuje žáky k přemýšlení a hlubší argumentaci, a využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem. Žák se dorozumívá v běžných komunikačních situacích, přičemž pro své vyjádření volí výrazové prostředky odpovídající danému komunikačnímu záměru a situaci, formu i obsah vyjádření přizpůsobuje úrovni sdílených znalostí, v běžných komunikačních situacích záměrně uzpůsobuje svoje vyjadřování tak, aby negativně nepůsobil na myšlení a prožívání druhých.

V rámci Klíčové kompetence – řídí vlastní procesy učení – učitel před započetím práce mapuje se žáky osvojení prozatímních postupů práce, učení a provází žáky diskusí o tom, které postupy mohou využít v následující práci. Žák využívá práci s chybou při svém učení a vyhodnocuje vlastní učení samostatně i v návaznosti na zpětnou vazbu jiných.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.