Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.
Lekce „Proč začaly bojovat o svá práva?“ navazuje na téma postavení žen a rozšiřuje ho o otázku ženské emancipace v 19. století. Díky propojení prezentace s pracovním listem je výuka přehledně strukturovaná a podporuje u žáků analytické i empatické dovednosti. Téma je vhodně podáváno skrze konkrétní příběhy a vizuální prvky – například případ Annette Kellermannové efektivně otevírá diskuzi o dobových normách, zatímco informace o osobnostech, jako byla Eliška Krásnohorská, zasazují téma do českého kontextu. Grafy a statistiky napomáhají propojení s reálnými daty.
Pracovní list obsahuje promyšlené úkoly, které podporují nejen historické porozumění, ale i schopnost žáků reflektovat nespravedlnost a přemýšlet o změně postavení žen v čase. Otázky typu „Jak se mohly cítit ženy v této situaci?“ podněcují diskuzi i vnitřní zpětnou vazbu. Téma je výborným odrazovým můstkem k debatě o přetrvávajících stereotypech a rovnosti pohlaví.
Žák propojuje historické události s dnešními problémy rovnosti, vnímá emancipaci jako historický proces, který reaguje na konkrétní podmínky dané doby, a formuluje vlastní postoj k otázkám občanských práv, identity a rovnosti. Rozpoznává bariéry a stereotypy, které ženy překonávaly, a dokáže reflektovat, jak se podobné výzvy projevují i dnes.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025