Materiály do výuky základní vzdělávání Proč začaly bojovat o svá práva?
Materiál do výuky

Proč začaly bojovat o svá práva?

8. 7. 2025
Autor
Mgr. Olga Kovaříková, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce se zaměřuje na postavení žen v 19. století a jejich boj za práva, jako je vzdělání, pracovní příležitosti a volební právo. Žáci zkoumají dobové texty, grafy a historické příběhy, aby pochopili, s jakými omezeními se ženy potýkaly a jak na tyto podmínky reagovaly. Součástí lekce je analýza rolí, které byly ženám přisuzovány, a diskuze o významu průlomových osobností, jako byla Eliška Krásnohorská.

Žáci kriticky hodnotí historické stereotypy, analyzují argumenty pro a proti vzdělání žen a hledají odpovědi na otázku, proč ženy usilovaly o rovné příležitosti. Prostřednictvím aktivit, jako je identifikace klíčových překážek a jejich překonávání, se žáci učí rozvíjet historické myšlení a empatický přístup k tehdejší společnosti. Lekce podporuje schopnost práce s prameny, kritické myšlení a formulaci vlastních názorů. Je vhodná pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia a propojuje historické poznatky s reflexí současných otázek rovnosti a spravedlnosti. Lekce je převzata z webu Hravá dějeprava.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
24.74 kB
Dokument
Proc_zacaly_bojovat_o_sva_prava_PRACOVNI_LIST.docx
Prezentace
2.77 MB
Prezentace
Proc_zacaly_bojovat_o_sva_prava_PREZENTACE.pptx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
1x
Prezentace
Komentář recenzenta

Lekce „Proč začaly bojovat o svá práva?“ navazuje na téma postavení žen a rozšiřuje ho o otázku ženské emancipace v 19. století. Díky propojení prezentace s pracovním listem je výuka přehledně strukturovaná a podporuje u žáků analytické i empatické dovednosti. Téma je vhodně podáváno skrze konkrétní příběhy a vizuální prvky – například případ Annette Kellermannové efektivně otevírá diskuzi o dobových normách, zatímco informace o osobnostech, jako byla Eliška Krásnohorská, zasazují téma do českého kontextu. Grafy a statistiky napomáhají propojení s reálnými daty.

Pracovní list obsahuje promyšlené úkoly, které podporují nejen historické porozumění, ale i schopnost žáků reflektovat nespravedlnost a přemýšlet o změně postavení žen v čase. Otázky typu „Jak se mohly cítit ženy v této situaci?“ podněcují diskuzi i vnitřní zpětnou vazbu. Téma je výborným odrazovým můstkem k debatě o přetrvávajících stereotypech a rovnosti pohlaví.

Žák propojuje historické události s dnešními problémy rovnosti, vnímá emancipaci jako historický proces, který reaguje na konkrétní podmínky dané doby, a formuluje vlastní postoj k otázkám občanských práv, identity a rovnosti. Rozpoznává bariéry a stereotypy, které ženy překonávaly, a dokáže reflektovat, jak se podobné výzvy projevují i dnes.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo