Materiál do výuky

Proč ovoce voní

4. 10. 2010 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Vlastimil Vaněk
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Cílem prezentace je vysvětlit pojem esterifikace, seznámit žáky s názvoslovím, přípravou, vlastnostmi
a užitím esterů. Je uvedena řada různých vůní esterů, s nimiž se žáci setkávají v praktickém životě. Pro větší názornost je použita řada obrázků a návod na jednoduchý demonstrační pokus. Učební materiál je doplněn pracovním listem.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
53 kB
Dokument
Proč ovoce voní - pl.doc
Prezentace
1.08 MB
Prezentace
Proč ovoce voní.ppt
Pracovní list
18.21 kB
Dokument
Proč ovoce voní - pl.odt
Prezentace
988.09 kB
Prezentace
Proč ovoce voní.odp
Obsahuje
1x
Dokument
1x
Prezentace
1x
Dokument
1x
Prezentace

Hodnocení uživatelů

Miroslav Melichar
7. 10. 2010, 09:06
Názvosloví esterů:
1. Autor uvádí "Estery lze pojmenovat dvěma způsoby: jako sůl, anebo moderním názvoslovím" to není pravda. Názvy uvedené dál - octan, acetát, ethanoát - jsou všechno názvy solí (octan je přesně totéž jako acetát, ethanoát je sůl ethanové kys.). Je opravdu správně napsané "sůl, anebo.." ?
2. Autor uvádí, že v moderním názvosloví se používají dvě koncovky a to -át nebo -oat - takto to není pravda. Tyto koncovky se liší jen písmenem o, ale ne délkou. Není -oat, ale -oát (podobně jako -át).
3. Názvy typu octan, mravenčan již dnes oficiálními názvy nejsou. Jejich použití u nechemiků a zvláště na ZŠ je však oprávněné (snad je pro žáky přijatelný acetát, ale formiát nebo butyrát už asi moc ne). Pak lze zvažovat i názvy typu "ethylester octové kyseliny" - braný spíše jako popis typu látky než přímo název.
(4. Ke konci DUMUu je pak chybně psáno "metyl". Kolik % je toho vlastně správně? A jak by to zasloužilo oznámkovat?)

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština