Materiály do výuky základní vzdělávání Příčina vymírání goril v Africe
Materiál do výuky

Příčina vymírání goril v Africe

3. 12. 2025
Autor
Lenka Skýbová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Prostřednictvím tématu zabývajícího se příčinami vymírání goril horských na Zemi se žáci seznámí se zápornými vlivy člověka na životní prostředí a objeví souvislosti mezi výrobou mobilních telefonů a úmrtím goril. Výuka bude probíhat formou vzájemného učení žáků v rámci expertních a domovských skupin metody skládankového učení. Sdílení zjištěných informací proběhne prostřednictvím sdílené elektronické nástěnky v aplikaci Padlet, popřípadě ve webovém prostředí padlet.com.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
213.49 kB
PDF
metodika-k-DVZ_gorily_(2).pdf
Souvislý text
103.84 kB
Dokument
Gorily_A.docx
Obrázek
3.65 MB
Dokument
fotografie_pro_skupiny.docx
Souvislý text
106.44 kB
Dokument
Gorily_B.docx
Souvislý text
106.33 kB
Dokument
Gorily_C.docx
Souvislý text
106.38 kB
Dokument
Gorily_D.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
5x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál „Příčina vymírání goril v Africe“ je využitelný při výuce o ekosystémech, ale také při výuce dopadů chování člověka na přírodu. Materiál je postaven na párovém brainstormingu a skládankovém učení. Začátek je společný, žáci pracují ve dvojicích a poté prezentují své prekoncepty. Následuje rozdělení do 4 skupin a práce je vedena formou skládankového učení. Oceňuji závěrečné shrnutí postavené na vzájemném učení žáků. Oceňuji také, že žák na konci lekce uvede příklady kladných a záporných vlivů člověka na životní prostředí a dále uvede příklady narušení rovnováhy systému. Součástí materiálu je metodika, obrázky pro párový brainstorming a 4 texty pro skládankové učení.

Materiál podporuje rozvoj Klíčové kompetence k občanství a udržitelnosti – projevuje ohleduplný, citlivý a podporující přístup k živým jedincům, přírodě a světu jako celku. Učitel využívá následující vzdělávací strategie: vytvářím prostor pro otevřenou diskusi žáků o hodnotách a chování svých i ostatních, facilituji diskusi a využívám osvědčené diskusní techniky; vedu reflexi o zkušenostech a zážitcích žáků podle osvědčených postupů. V projevech žáka je patrné: projevuje respekt k životu a vnímá ho jako důležitou hodnotu; projevuje citlivost k živým bytostem/organismům.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.