Materiál do výuky

Příběhy z přírody

29. 9. 2025
Autor
Jana Pavlíčková
Spoluautoři
Veronika Brázdilová
Eva Kazdová
Lucie Vrtělová
Michaela Vejmělková
Lucie Sedláková Zmeková
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Výukový program je určen žákům 3.–5. ročníku ZŠ, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Prostřednictvím čtyř tematických bloků (V podzemí, V podzemí II, Na farmě, U rybníka) žáci zkoumají různé biotopy v okolí školy, seznamují se s rostlinami, živočichy a jejich vzájemnými vazbami i s vlivem člověka na přírodu. Program propojuje badatelské a praktické činnosti – od pozorování žížal, zakládání kompostéru a pěstování rostlin až po pokusy s vodou, vaření na ohni či výtvarné aktivity. Žáci si rozvíjejí motoriku, učí se spolupracovat ve skupině a získávají pozitivní vztah k přírodě a místu, kde žijí.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
5.21 MB
PDF
1.1._Pribehy_z_prirody.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál představuje propracovaný environmentální vzdělávací program určený pro žáky 3.–5. ročníku ZŠ, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Silnou stránkou je důsledná metodická příprava a bohaté množství aktivit, které kombinují příběhy, experimenty, výtvarné a pracovní činnosti i pobyt venku. Program podporuje rozvoj klíčových kompetencí a je vystavěn na přímém kontaktu dětí s přírodou. Učitel nabízí žákům různé postupy bádání, které souvisejí s formulovanou výzkumnou otázkou a jejich předpokládanými výsledky bádání, a žáci formulují jednoduché otázky, na které lze hledat odpovědi pozorováním, měřením či zkoumáním. Velmi přínosné je zapojení praktických činností – od práce s vermikompostérem a pěstováním rostlin až po odchyt vodních živočichů či pečení placek na ohni. Díky tomu žáci získávají nejen poznatky, ale i dovednosti, posilují vztah k přírodě a učí se chápat důsledky lidské činnosti. Program byl pilotně ověřen a přizpůsoben potřebám cílové skupiny.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

výklad

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

7—9

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.