Materiály do výuky základní vzdělávání Pravoúhlá soustava souřadnic
Materiál do výuky

Pravoúhlá soustava souřadnic

18. 12. 2025
Autor
Mgr. Marie Daňková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Pracovní list je zaměřen na procvičení určování polohy bodů v pravoúhlé (kartézské) soustavě souřadnic a opačně – určování souřadnic bodů podle jejich polohy. Žáci si upevňují orientaci v souřadnicovém systému, rozvíjejí schopnost přesně vyznačit body a číst jejich souřadnice, což podporuje prostorovou představivost a logické uvažování.

Lekce je nachystána pro 2. stupeň ZŠ, zvládnou ji děti 7. tříd (sekundy) i vyšších ročníků. Je dobré mít základní znalosti záporných čísel. Aktivitu je možné uvádět pro jednotlivce i pro skupiny dětí. Časová náročnost pracovního listu je jedna vyučující hodina.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
2.42 MB
PDF
MAT-23-dan-souradnice.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Pracovní list podporuje rozvoj geometrického myšlení a orientace v rovině. Materiál rozvíjí přesnost při práci se souřadnicovým systémem, prostorovou představivost a logické uvažování při řešení úloh. Na úvod pracovního listu je jednoduchá úloha se šachovnicí, na které lze ukázat, jak se poloha bodu v Kartézské soustavě souřadnic určuje. Pracovní list lze tedy využít nejen při opakování a procvičování probrané látky, ale také při její výuce.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřování – učitel během výuky pokládá dostatečné množství otevřených otázek, které podněcuje žáky k přemýšlení a hlubší argumentaci, využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem. Žák se dorozumívá v běžných komunikačních situacích, přičemž pro své vyjádření volí výrazové prostředky odpovídající danému komunikačnímu záměru a situaci, formu i obsah vyjádření přizpůsobuje úrovni sdílených znalostí.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.