Materiály do výuky základní vzdělávání Práce s daty: 5.–7. ročník ZŠ
Materiál do výuky

Práce s daty: 5.–7. ročník ZŠ

3. 11. 2025
Autor
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D.
Spoluautoři
PhDr. Denis Mainz, Ph.D
Mgr. Jan Fadrhonc
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

On-line učebnice obsahuje úlohy zaměřené na práci s daty v šesti oblastech: Víme, co jsou data; Evidujeme data; Kontrolujeme data; Filtrujeme, třídíme a řadíme data; Porovnáváme a prezentujeme data; Řešíme problémy s daty.

Učebnici je ideální využít v úvodní hodině informatiky v oblasti Data, informace a modelování. V dalších hodinách ji lze využít podle potřeb třídy, s využitím různých forem a metod práce. Jednotlivé úlohy se dají vytisknout, k dispozici je popis a metodická podpora. Určeno pro 5.–7. třídu ZŠ. Pro výuku nejsou požadovány žádné vstupní znalosti.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
1.9 MB
PDF
O_materialu_metodika_Pracesdaty.pdf
Metodika
2.45 MB
Archiv
Prace_s_daty_ulohy.zip
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
1x
Archiv
Komentář recenzenta

V obecné metodice je graficky dobře zpracován postup, jak procházet jednotlivými bloky – úlohami, doporučení, jak je na sebe navazovat.

Úlohy podporují informatické myšlení, některé úlohy jsou gradované.

Je třeba si dát pozor při společném brainstormingu se třídou, jakou úlohu zvolit, protože u některých úloh je měnící se zadání (lze využít jednu úlohu opakovaně s jinými daty – což je výhodné), ne však při společné práci s celou třídou.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřuje se prostřednictvím zvládnutých výrazových prostředků, které volí podle svých možností vzhledem ke komunikačnímu záměru, partnerovi a situaci – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:

- vytvářím příležitosti pro různé formy diskuse, ve kterých mohou žáci bezpečně pokládat otázky a sdílet své myšlenky a pocity na dané téma (párové diskuse, diskusní kroužky atd.);

a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:

- sděluje své myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky, ačkoli zvolená forma vyjádření nemusí být vždy výstižná.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence k učení – uvědomuje si význam, důležitost a smysl svého učení – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:

- vytvářím dynamické a interaktivní učební aktivity, které stimulují zvědavost a aktivní účast žáků;

a žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka:

- přijímá učení skrze činnosti zkušenosti, interakce.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.