Materiály do výuky základní vzdělávání Poznej nebo zakóduj přísloví
Materiál do výuky

Poznej nebo zakóduj přísloví

8. 12. 2025
Autor
Eva Fanfulová
Spoluautor
et al.
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Žák si osvojí jeden ze způsobů kódování a dekódování informace – kódování obrázkem. Zábavná aktivita pro dvojice žáků i celou třídu, podporující spolupráci a diskusi. Určeno pro 1. stupeň ZŠ.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
411.8 kB
PDF
PPUC_49_nametu_metodicky_komentar_1_stupen_ZS.pdf
Pracovní list
2.12 MB
PDF
Poznej_nebo_zakoduj_prislovi_1-st-ZS.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Aktivita je rozdělena do dvou částí. V první žáci začínají diskusí – sdělují své nápady, jakými způsoby si mohou lidé sdělovat informace. Ve druhé části aktivity je postup opačný – každá dvojice získá kartičku s jedním příslovím, které zakódují obrázkem (obrázky); ostatní žáci se pak zakódované přísloví snaží odhalit.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřování – lze využít následující vzdělávací strategii učitele: pravidelně organizuje aktivity, ve kterých žáci prezentují před celou třídou své zážitky, nápady a výsledky individuálních či skupinových činností; v přípravě jim pomáhá formulací jasných a předem zadaných kritérií (např. ve formě připravené osnovy, výčtu klíčových informací, předpřipravených frází) a vytváří příležitosti pro různé formy diskuse, ve kterých mohou žáci bezpečně pokládat otázky a sdílet své myšlenky a pocity na dané téma (párové diskuse, diskusní kroužky atd.). Žák na základě předem daných kritérií (např. ve formě připravené osnovy, výčtu klíčových informací, předpřipravených frází) prezentuje sebe a výstupy samostatné či skupinové práce před známým i neznámým publikem.

V rámci rozvíjení Klíčová kompetence – práce s informacemi a kritické myšlení – lze využít následující vzdělávací strategii učitele: vede žáky ke schopnosti rozkládat komplexní informace na menší části pomocí poznámek, grafů, tabulek či diagramů. Žák rozkládá jednotlivé informace na menší části.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

7—9

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.