Materiály do výuky základní vzdělávání Poznej a zakóduj pohádku
Materiál do výuky

Poznej a zakóduj pohádku

8. 12. 2025
Autor
Eva Fanfulová
Spoluautor
et al.
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Žák si osvojí jeden ze způsobů kódování a dekódování informace – kódování obrázkem. Zábavná aktivita se 4 pohádkami rozvíjí spolupráci ve dvojicích a podporuje diskusi. Činnost je primárně připravená „unplugged“, lze ji bez problému variovat a řešit s využitím digitálních technologií. Určeno pro 1. stupeň ZŠ.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
2.74 MB
PDF
Poznej_a_zakoduj_pohadku_1-st-ZS.pdf
Metodika
411.8 kB
PDF
PPUC_49_nametu_metodicky_komentar_1_stupen_ZS.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Aktivita začíná společným brainstormingem – žáci sdělují své nápady, jakými způsoby si mohou lidé sdělovat informace. Následně probíhá práce ve dvojicích, a to „unplugged“ – každá dvojice žáků dostane pracovní list s charakteristickými obrázky pro jednu pohádku. Cílem je odhalit, o jakou pohádku se jedná. Dvojice výsledky prezentuje před ostatními.

Učitel žáky vede k vysvětlení významu jednotlivých obrázků v „kódu“. V další části aktivity je postup opačný – každá dvojice zakóduje obrázkem (obrázky) pohádku, kterou si zvolí.

Učitel vhodnými otázkami vede žáky k tomu, aby byly zdůrazněny různé možnosti grafického pojetí informace.

Aktivita rozvíjí Klíčovou kompetenci digitální – informace a jiná digitální data podle potřeby sdílí se svými blízkými a učiteli – žák používá v souvislosti s učením (výukou) doporučené nástroje a služby a učitel podporuje žáky v aktivním zapojování do života školy prostřednictvím digitálních technologií.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřování – učitel vytváří příležitosti pro různé formy diskuse, ve kterých mohou žáci bezpečně pokládat otázky a sdílet své myšlenky a pocity na dané téma (párové diskuse, diskusní kroužky atd.). Žák sděluje své myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky, ačkoli zvolená forma vyjádření nemusí být vždy výstižná.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

7—9

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.