Materiály do výuky základní vzdělávání Povinná četba cestou dramatu – Literatura II.
Materiál do výuky

Povinná četba cestou dramatu – Literatura II.

9. 2. 2025
Autor
Petra Rychecká
Spoluautoři
Jitka Svobodová
Martina Kohlová
Andrea Ptáčková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Tento výukový program, který je určen pro 16 vyučovacích hodin, pracuje se čtyřmi vybranými díly české literatury z 19. a začátku 20. století. Je určen pro žáky 8.–9. ročníků 2. stupně základních škol a adekvátních ročníků gymnázií a jeho cílem je rozšířit a prohloubit pochopení a znalosti učiva literatury prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy a vlastního prožitku. Program podporuje nejen pochopení dramatických situací, jejich příčin a motivací jednání postav příběhů z tzv. povinné četby, ale také jejich paralel se životem lidí ve 21. století.
V jednotlivých literárních dílech se zaměřuje na poznávání historického kontextu díla, tradic a kultury a jejich propojení se současností daného regionu a společnosti.
Vybranými díly tohoto programu jsou:
1. J. K. Tyl: Strakonický dudák
2. K. H. Mácha: Máj
3. A. a V. Mrštíkové: Maryša
4. V. Dyk: Krysař
Seznámení žáků se základními pojmy dramatu a dále s metodami a technikami dramatické výchovy je realizováno v předchozím kurzu Povinná četba cestou dramatu – Literatura I.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
3.31 MB
PDF
Povinna_cetba_cestou_dramatu_-_Literatura_II.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 3.0 ČR.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Cílem výukového programu je umožnit žákům aktivně prozkoumat svět dramatického umění a vybraná literární díla české literatury, a to prostřednictvím postupně osvojovaných metod, technik a postupů dramatické výchovy. Cílovou skupinou jsou žáci 8.–9. ročníků ZŠ a odpovídajících ročníků osmiletého gymnázia. Minimální počet žáků ve skupině pro tento program je 10, maximální 30.

Důležitým cílem této práce je umožnit žákům pochopit klíčové situace vybraných příběhů, motivace a jednání postav, a to prostřednictvím vlastního prožitku a jednání, a najít v těchto příbězích paralelu k životu mladých lidí 21. století. Vybranými díly tohoto programu jsou:

1. J. K. Tyl: Strakonický dudák

2. K. H. Mácha: Máj

3. A. a V. Mrštíkové: Maryša

4. V. Dyk: Krysař

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo