Materiály do výuky základní vzdělávání Povinná četba cestou dramatu – Literatura I.
Materiál do výuky

Povinná četba cestou dramatu – Literatura I.

10. 2. 2025
Autor
Petra Rychecká
Spoluautoři
Lucie Adámková
Michal Hubáček
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Výukový program, který je určen pro 16 vyučovacích hodin, pracuje s vybranými příběhy světové literatury, které patří k základním znalostem žáků 2. stupně základních škol a adekvátních ročníků gymnázií. Cílem programu je seznámit žáky se základními pojmy dramatu, dále s metodami a technikami dramatické výchovy, a jejich prostřednictvím pak rozšířit znalosti učiva a prohloubit pochopení literárního díla. Program zapojením prožitkových metod podporuje nejen pochopení situací, příčin a motivací jednání postav příběhů z tzv. povinné četby, ale také uvědomění si jejich paralel se životem lidí ve 21. století.
V jednotlivých literárních dílech se program zaměřuje na poznávání historického kontextu díla, tradic a kultury a na jejich propojení se současností daného regionu a společnosti. Zároveň vede skupinu účastníků k rozvoji komunikačních dovedností, ke spolupráci ve skupině a vzájemnému naslouchání.
Vybranými díly tohoto programu jsou:
1. Stavba dramatu – tvorba vlastního příběhu;
2. E. Petiška: Daidalos a Ikaros;
3. V. Hulpach: Rytíři kulatého stolu (Artuš a Lancelot);
4. W. Shakespeare: Romeo a Julie.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
5.05 MB
PDF
Povinna_cetba_cestou_dramatu_-_Literatura_I_(1).pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 ČR.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Cílem výukového programu je umožnit žákům aktivně prozkoumat svět dramatického umění a vybraná literární díla světové literatury, a to prostřednictvím postupně osvojovaných metod, technik a postupů dramatické výchovy. Cílovou skupinou jsou žáci 6.–7. ročníků ZŠ a odpovídajících ročníků osmiletého gymnázia. Minimální počet žáků ve skupině pro tento program je 10, maximální 30.

Důležitým cílem této práce je umožnit žákům pochopit klíčové situace vybraných příběhů, motivace a jednání postav, a to prostřednictvím vlastního prožitku a jednání, a najít v těchto příbězích paralelu k životu mladých lidí 21. století.

První, teoretický čtyřhodinový tematický blok Stavba dramatu obsahuje témata Magie divadla, První kroky k divadlu, Stavba dramatu a Hudba jako inspirace. Tento tematický celek má za cíl uvést žáky do světa dramatické výchovy, seznámit je se základními technikami a postupy, které budou používat, a zároveň vytvořit bezpečný prostor pro tento typ práce ve skupině žáků. Další čtyřhodinové tematické bloky zahrnují tato díla:

1. E. Petiška: Daidalos a Ikaros;

2. V. Hulpach: Rytíři kulatého stolu (Artuš a Lancelot);

3. W. Shakespeare: Romeo a Julie.

Hodnocení uživatelů

Martin Malcik
14. 2. 2025, 09:20
5 z 5
Rozsáhlý materiál, který umožní žákům prostřednictvím realizace dramatu získat vlastní hluboký prožitek klasického díla světové literatury.
5 z 5

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo