Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.
Pracovní list je didakticky promyšlený, podporuje čtenářské dovednosti, porozumění a interpretaci textu s využitím diferencovaných metod práce. Autor vhodně kombinuje řízené čtení, analytickou práci s textem, diskusi, reflexi i tvůrčí činnost, čímž umožňuje aktivní zapojení všech žáků podle jejich individuální úrovně. Textová úprava i struktura úkolů zohledňují potřeby žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, zároveň poskytují prostor pro hlubší interpretaci zdatnějším čtenářům.
Tvůrčí složku reprezentuje aktivita „hra na spisovatele“, která přirozeně propojuje čtení a psaní, vede žáky k vlastnímu tvůrčímu vyjadřování a rozvíjí jejich fantazii, jazykovou tvořivost a cit pro vypravěčské prostředky. Úkoly jsou koncipovány tak, aby podporovaly kritické i tvořivé myšlení, práci s textovými důkazy a formulaci vlastního názoru.
Z metodického hlediska je materiál založen na principech aktivního učení, především na postupu R-U-R (reflexe–uvědomění–realizace), a umožňuje variabilní využití při individuální, skupinové i frontální výuce. Významnou součástí je rovněž mezipředmětové propojení s dějepisem (koloniální Afrika, kulturní střet civilizací), zeměpisem (přírodní prostředí pouště a pralesa) a výchovou k občanství (empatie, solidarita, odpovědnost, etické jednání).
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025