Materiál do výuky

Polytechnika

7. 2. 2025
Autor
Zdeňka Sventková
Věková skupina
3—6 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Polytechnické vzdělávání je proces, který podporuje a napomáhá učení se specifickým zaměřením na získávání poznatků o technice, osvojování si technických dovedností a kladných postojů k technice. Podstatný je při tom rozvoj technického myšlení a tvořivosti. Materiál obsahuje soubor 13 pracovních listů a postupů pro tvoření dětí ze dřeva pro děti MŠ a žáky 1. stupně ZŠ. Děti se učí opracovávat dřevo – řezat, zatloukat, vrtat. Děti tvoří svoje výrobky pomocí fotopostupu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
16.2 MB
PDF
Polytechnika_pracovni_listy.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Když děti předškolního věku a žáci 1. stupně vyrábějí různé výrobky ze dřeva pomocí nástrojů, jako je kladivo, pilník a pila, rozvíjejí mnoho důležitých dovedností a schopností:

Jemnou motoriku – práce s drobnými nástroji, držení hřebíků, manipulace s pilníkem.

Hrubou motoriku – použití kladiva nebo pily vyžaduje koordinaci celého těla.

Děti se učí sladit pohyb rukou s tím, co vidí, například při zatloukání hřebíků nebo řezání.

Děti mohou navrhovat vlastní výrobky. Přemýšlí o tom, jak je vytvořit, stimulují kreativní myšlení.

Pracovat podle postupu vede děti k pochopení, jak jednotlivé části do sebe zapadají a jak jsou plánované pracovní kroky.

Výroba ze dřeva vyžaduje soustředění na detail a postupné provádění kroků, což posiluje schopnost zůstat u činnosti.

Když narazí na překážku, musí přemýšlet, jak ji překonat, což podporuje samostatné rozhodování.

Hotový výrobek je pro děti zdrojem hrdosti a posiluje jejich víru ve vlastní schopnosti.

Děti se učí, jak bezpečně zacházet s potenciálně nebezpečnými nástroji, což je důležité pro jejich bezpečnost v budoucnu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

3—6

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.