Materiály do výuky základní vzdělávání Polytechnické programy jako průsečík mezi formálním a neformálním vzděláváním – ElektroSolitér
Materiál do výuky

Polytechnické programy jako průsečík mezi formálním a neformálním vzděláváním – ElektroSolitér

25. 2. 2025
Autor
Mgr. Miroslava Dančáková
Spoluautoři
Mgr. Jitka Řehořová
Mgr. Vojtěch Jašíček
Mgr. Tereza Hrdličková
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací program je určen žákům 3.–5. třídy ZŠ, ale lze jej realizovat také s žáky 6.–7. třídy ZŠ.
Program obsahuje následující oblasti polytechnické výchovy:
• dřevo a jeho zpracování,
• elektrotechnika a práce s pájkou,
• 3D tisk,
• termotisk na textil pomocí termolisu.
Výstupem této interaktivní výuky je hotový výrobek – hra „ElektroSolitér".
Žáci si osvojí teoretické znalosti, které pak s využitím moderních technologií a postupů zkombinují s praktickými výstupy. Zároveň se učí spolupráci, vzájemné pomoci a cílenému předávání informací.
Pokud je program použit pro celou třídu, je třeba ji rozdělit do 2–3 skupin (na každou skupinu je nutný jeden pedagog).
Pokud škola nedisponuje 3D tiskárnou a termolisem, lze tyto techniky nahradit jinými (popsáno v metodické části).
Časová dotace programu je 16 vyučovacích hodin (4 tematické bloky po 4 hodinách).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
15.14 MB
PDF
Polytechnika_jako_prusecik_mezi_formalnim_a_neformalnim_vzdelavanim_-_ElektroSoliter_(1).pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Vzdělávací objekt pro žáky 3.–5. (ev. 6.–7.) ročníku ZŠ. Časová dotace programu je 16 vyučovacích hodin.

Program je tvořen atraktivní interaktivní výukou, která zahrnuje hned čtyři polytechnické oblasti. Žáci získají teoretické znalosti, které pak propojí s praktickými výstupy a vyrobí interaktivní hru „ElektroSolitér".

Žáci se seznámí s technologiemi používanými pro zpracování dřeva, s pájením elektroobvodů, s tiskem na 3D tiskárně a s termotiskem (potisk textilu pomocí termolisu).

Program je tvořen čtyřmi výukovými bloky:

• dřevo – 8 hodin (měření a kótování, příprava pracovní desky ze dřeva, přenesení sítě pro vrtání důlků a otvorů, vrtání otvorů pomocí stojanové vrtačky, začišťování přímou bruskou, měření a řezání kolíků a soklíků),

• elektro – 4 hodiny (elektrotechnikem na skok aneb jak funguje obvod, sestavení elektroobvodu, pájení a kompletace hry),

• 3D tisk – 2 hodiny (základní principy fungování 3D tiskárny, materiál, navrhování 3D objektů),

• tisk na textil pomocí termolisu – 2 hodiny (výběr barevných písmen, rozvržení na ploše vaku a nažehlování pomocí termolisu, kresba textilní fixou na malý i velký vak).

Pokud škola nedisponuje 3D tiskárnou a termolisem, je zde možnost použití jiných technik.

Program je možno realizovat v počtu 30 žáků, ale je nutné rozdělení do 2–3 skupin (každá se samostatným pedagogem).

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo