Materiály do výuky základní vzdělávání Pojďme do kina! Čaroděj Kajtek aneb Kdybych byl/a čarodějem/čarodějkou…
Materiál do výuky

Pojďme do kina! Čaroděj Kajtek aneb Kdybych byl/a čarodějem/čarodějkou…

20. 6. 2025
Autor
Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Tato výuková aktivita zavede žáky do světa Čaroděje Kajteka, příběhu Janusze Korczaka, který spojuje kouzelná dobrodružství s důležitým poselstvím o odpovědnosti a empatii. Cílem lekce je ukázat propojení moci a odpovědnosti a zdůraznit význam pomoci druhým. Žáci se nejprve seznámí s příběhem prostřednictvím filmu (film není volně ke zhlédnutí, je potřeba ho objednat a zhlédnout v kině), poté se zapojí do diskuzí a kreativních aktivit, které jim pomohou pochopit, jak se hlavní hrdina učí správně využívat své schopnosti. Součástí lekce jsou úvodní a závěrečné aktivity, které žákům přibližují i samotného autora příběhu, jehož životní osud odráží hodnoty filmu. Děti se naučí rozpoznávat morální dilemata a uvažovat nad tím, jak mohou jejich rozhodnutí ovlivnit ostatní. Závěrečná část výuky je zaměřena na vlastní sebereflexi – žáci se zamyslí nad tím, jak mohou své schopnosti využít k pomoci lidem ve svém okolí. Aktivita je určena pro žáky ve věku 9–14 let. Kromě samotné projekce filmu je třeba počítat s přibližně 45 minutami na doprovodné výukové aktivity.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
513.54 kB
PDF
carodej_kajtek_pracovni_listy_a4.pdf
Metodika
1.21 MB
PDF
carodej_kajtek_metodicke_listy_a4.pdf
Odkazy materiálu
Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Tato výuková aktivita efektivně propojuje literaturu, etiku a tvořivost a směřuje žáky k hlubšímu zamyšlení nad tématy odpovědnosti, empatie a mezilidských vztahů. Materiál je koncipován s ohledem na různorodé vzdělávací potřeby a umožňuje snadné přizpůsobení konkrétním podmínkám výuky. Kombinace sledování filmu, řízené diskuse a praktických činností podporuje aktivní zapojení žáků a rozvoj jejich kritického myšlení. Výuka je přehledně strukturovaná a doplněná pracovními listy i digitální aktivitou, v rámci níž žáci rozvíjejí klíčovou kompetenci – Vytváří jednoduchý digitální obsah v rámci plnění stanovených výukových cílů – tvorbou obrázku. Projekt je odborně garantovaný a obsahuje metodická doporučení pro pedagogy i rodiče, je tedy přenositelný v různých výchovně-vzdělávacích kontextech.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.