Materiály do výuky základní vzdělávání Pojďme do kina! Čaroděj Kajtek aneb Kdybych byl/a čarodějem/čarodějkou…
Materiál do výuky

Pojďme do kina! Čaroděj Kajtek aneb Kdybych byl/a čarodějem/čarodějkou…

20. 6. 2025
Autor
Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Tato výuková aktivita zavede žáky do světa Čaroděje Kajteka, příběhu Janusze Korczaka, který spojuje kouzelná dobrodružství s důležitým poselstvím o odpovědnosti a empatii. Cílem lekce je ukázat propojení moci a odpovědnosti a zdůraznit význam pomoci druhým. Žáci se nejprve seznámí s příběhem prostřednictvím filmu (film není volně ke zhlédnutí, je potřeba ho objednat a zhlédnout v kině), poté se zapojí do diskuzí a kreativních aktivit, které jim pomohou pochopit, jak se hlavní hrdina učí správně využívat své schopnosti. Součástí lekce jsou úvodní a závěrečné aktivity, které žákům přibližují i samotného autora příběhu, jehož životní osud odráží hodnoty filmu. Děti se naučí rozpoznávat morální dilemata a uvažovat nad tím, jak mohou jejich rozhodnutí ovlivnit ostatní. Závěrečná část výuky je zaměřena na vlastní sebereflexi – žáci se zamyslí nad tím, jak mohou své schopnosti využít k pomoci lidem ve svém okolí. Aktivita je určena pro žáky ve věku 9–14 let. Kromě samotné projekce filmu je třeba počítat s přibližně 45 minutami na doprovodné výukové aktivity.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
513.54 kB
PDF
carodej_kajtek_pracovni_listy_a4.pdf
Metodika
1.21 MB
PDF
carodej_kajtek_metodicke_listy_a4.pdf
Odkazy materiálu
Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Tato výuková aktivita efektivně propojuje literaturu, etiku a tvořivost a směřuje žáky k hlubšímu zamyšlení nad tématy odpovědnosti, empatie a mezilidských vztahů. Materiál je koncipován s ohledem na různorodé vzdělávací potřeby a umožňuje snadné přizpůsobení konkrétním podmínkám výuky. Kombinace sledování filmu, řízené diskuse a praktických činností podporuje aktivní zapojení žáků a rozvoj jejich kritického myšlení. Výuka je přehledně strukturovaná a doplněná pracovními listy i digitální aktivitou, v rámci níž žáci rozvíjejí klíčovou kompetenci – Vytváří jednoduchý digitální obsah v rámci plnění stanovených výukových cílů – tvorbou obrázku. Projekt je odborně garantovaný a obsahuje metodická doporučení pro pedagogy i rodiče, je tedy přenositelný v různých výchovně-vzdělávacích kontextech.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo