Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.
Pracovní list „Pět paraplat“ je metodicky velmi dobře využitelný ve výuce českého jazyka a literatury, protože umožňuje žákům postupovat od jednoduchých analytických úkolů, jako je vyhledávání rýmů, určování schémat a hledání básnických prostředků, k náročnějším činnostem, například interpretaci textu, hledání souvislostí a vlastnímu tvůrčímu psaní. Výborně rozvíjí schopnost práce s poetickým textem, vede žáky k vědomé aplikaci literárních pojmů a pomáhá jim uvědomovat si funkci jazykových prostředků, což podporuje čtenářskou gramotnost, tvořivost a schopnost přesného vyjadřování. Metodicky je pracovní list vhodný jak pro skupinovou práci, při které žáci spolupracují a diskutují, tak pro individuální reflexi, kdy každý žák samostatně promýšlí své odpovědi a vyhodnocuje vlastní pokroky. Učitel může volit různé postupy – společné čtení s porozuměním, vedenou diskusi nad významy a postupné zadávání úkolů směřujících k samostatné tvorbě, přičemž je možné zapojit i digitální nástroje, například Padlet či Mentimeter, kde žáci sdílejí své výstupy, vizualizují rýmová schémata nebo tvoří nové verše, což rozvíjí ICT kompetence a přináší do výuky moderní prvky. Velkou předností je i široká nabídka mezipředmětových vazeb: ve výtvarné výchově mohou žáci vizuálně zpracovat motiv pěti paraplat, v občanské výchově rozvinout téma setkávání různých lidí a jejich hodnot a v hudební výchově doprovodit báseň jednoduchým rytmem či melodií, v informatice pak využít digitální aplikace k tvorbě a prezentaci veršů. Pracovní list tak vytváří prostor pro tvořivou práci, propojuje literární teorii s praxí a zároveň umožňuje rozvíjet u žáků širší kulturní a sociální přesahy, podporuje jejich aktivní zapojení a reflexi.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025