Materiál do výuky

Pět paraplat

23. 11. 2009 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Mikulášová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pracovní list pro samostatnou práci s literárním textem.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Text básně
51.5 kB
Dokument
Pět paraplat.doc
Zadání
46.5 kB
Dokument
Pět paraplat – zadání.doc
Řešení
44.5 kB
Dokument
Pět paraplat – řešení.doc
Text básně
43.22 kB
Dokument
Pět paraplat.odt
Zadání
18.59 kB
Dokument
Pět paraplat – zadání.odt
Řešení
23.93 kB
Dokument
Pět paraplat – řešení.odt

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
3x
Dokument
3x
Dokument
Komentář recenzenta

Pracovní list „Pět paraplat“ je metodicky velmi dobře využitelný ve výuce českého jazyka a literatury, protože umožňuje žákům postupovat od jednoduchých analytických úkolů, jako je vyhledávání rýmů, určování schémat a hledání básnických prostředků, k náročnějším činnostem, například interpretaci textu, hledání souvislostí a vlastnímu tvůrčímu psaní. Výborně rozvíjí schopnost práce s poetickým textem, vede žáky k vědomé aplikaci literárních pojmů a pomáhá jim uvědomovat si funkci jazykových prostředků, což podporuje čtenářskou gramotnost, tvořivost a schopnost přesného vyjadřování. Metodicky je pracovní list vhodný jak pro skupinovou práci, při které žáci spolupracují a diskutují, tak pro individuální reflexi, kdy každý žák samostatně promýšlí své odpovědi a vyhodnocuje vlastní pokroky. Učitel může volit různé postupy – společné čtení s porozuměním, vedenou diskusi nad významy a postupné zadávání úkolů směřujících k samostatné tvorbě, přičemž je možné zapojit i digitální nástroje, například Padlet či Mentimeter, kde žáci sdílejí své výstupy, vizualizují rýmová schémata nebo tvoří nové verše, což rozvíjí ICT kompetence a přináší do výuky moderní prvky. Velkou předností je i široká nabídka mezipředmětových vazeb: ve výtvarné výchově mohou žáci vizuálně zpracovat motiv pěti paraplat, v občanské výchově rozvinout téma setkávání různých lidí a jejich hodnot a v hudební výchově doprovodit báseň jednoduchým rytmem či melodií, v informatice pak využít digitální aplikace k tvorbě a prezentaci veršů. Pracovní list tak vytváří prostor pro tvořivou práci, propojuje literární teorii s praxí a zároveň umožňuje rozvíjet u žáků širší kulturní a sociální přesahy, podporuje jejich aktivní zapojení a reflexi.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování