Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR.
Pracovní list „Pět paraplat“ je metodicky velmi dobře využitelný ve výuce českého jazyka a literatury, protože umožňuje žákům postupovat od jednoduchých analytických úkolů, jako je vyhledávání rýmů, určování schémat a hledání básnických prostředků, k náročnějším činnostem, například interpretaci textu, hledání souvislostí a vlastnímu tvůrčímu psaní. Výborně rozvíjí schopnost práce s poetickým textem, vede žáky k vědomé aplikaci literárních pojmů a pomáhá jim uvědomovat si funkci jazykových prostředků, což podporuje čtenářskou gramotnost, tvořivost a schopnost přesného vyjadřování. Metodicky je pracovní list vhodný jak pro skupinovou práci, při které žáci spolupracují a diskutují, tak pro individuální reflexi, kdy každý žák samostatně promýšlí své odpovědi a vyhodnocuje vlastní pokroky. Učitel může volit různé postupy – společné čtení s porozuměním, vedenou diskusi nad významy a postupné zadávání úkolů směřujících k samostatné tvorbě, přičemž je možné zapojit i digitální nástroje, například Padlet či Mentimeter, kde žáci sdílejí své výstupy, vizualizují rýmová schémata nebo tvoří nové verše, což rozvíjí ICT kompetence a přináší do výuky moderní prvky. Velkou předností je i široká nabídka mezipředmětových vazeb: ve výtvarné výchově mohou žáci vizuálně zpracovat motiv pěti paraplat, v občanské výchově rozvinout téma setkávání různých lidí a jejich hodnot a v hudební výchově doprovodit báseň jednoduchým rytmem či melodií, v informatice pak využít digitální aplikace k tvorbě a prezentaci veršů. Pracovní list tak vytváří prostor pro tvořivou práci, propojuje literární teorii s praxí a zároveň umožňuje rozvíjet u žáků širší kulturní a sociální přesahy, podporuje jejich aktivní zapojení a reflexi.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025