Materiál do výuky

Pět paraplat

23. 11. 2009 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Mikulášová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pracovní list pro samostatnou práci s literárním textem.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Text básně
51.5 kB
Dokument
Pět paraplat.doc
Zadání
46.5 kB
Dokument
Pět paraplat – zadání.doc
Řešení
44.5 kB
Dokument
Pět paraplat – řešení.doc
Text básně
43.22 kB
Dokument
Pět paraplat.odt
Zadání
18.59 kB
Dokument
Pět paraplat – zadání.odt
Řešení
23.93 kB
Dokument
Pět paraplat – řešení.odt
Obsahuje
3x
Dokument
3x
Dokument
Komentář recenzenta

Pracovní list „Pět paraplat“ je metodicky velmi dobře využitelný ve výuce českého jazyka a literatury, protože umožňuje žákům postupovat od jednoduchých analytických úkolů, jako je vyhledávání rýmů, určování schémat a hledání básnických prostředků, k náročnějším činnostem, například interpretaci textu, hledání souvislostí a vlastnímu tvůrčímu psaní. Výborně rozvíjí schopnost práce s poetickým textem, vede žáky k vědomé aplikaci literárních pojmů a pomáhá jim uvědomovat si funkci jazykových prostředků, což podporuje čtenářskou gramotnost, tvořivost a schopnost přesného vyjadřování. Metodicky je pracovní list vhodný jak pro skupinovou práci, při které žáci spolupracují a diskutují, tak pro individuální reflexi, kdy každý žák samostatně promýšlí své odpovědi a vyhodnocuje vlastní pokroky. Učitel může volit různé postupy – společné čtení s porozuměním, vedenou diskusi nad významy a postupné zadávání úkolů směřujících k samostatné tvorbě, přičemž je možné zapojit i digitální nástroje, například Padlet či Mentimeter, kde žáci sdílejí své výstupy, vizualizují rýmová schémata nebo tvoří nové verše, což rozvíjí ICT kompetence a přináší do výuky moderní prvky. Velkou předností je i široká nabídka mezipředmětových vazeb: ve výtvarné výchově mohou žáci vizuálně zpracovat motiv pěti paraplat, v občanské výchově rozvinout téma setkávání různých lidí a jejich hodnot a v hudební výchově doprovodit báseň jednoduchým rytmem či melodií, v informatice pak využít digitální aplikace k tvorbě a prezentaci veršů. Pracovní list tak vytváří prostor pro tvořivou práci, propojuje literární teorii s praxí a zároveň umožňuje rozvíjet u žáků širší kulturní a sociální přesahy, podporuje jejich aktivní zapojení a reflexi.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.