Materiál do výuky

Pěstování krystalů

26. 11. 2025
Autor
Muzeum Říčany
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Žáci pracují ve třídě s prvky badatelsky orientovaného vyučování. Ve skupinách založí pokus pro pěstování krystalů, následně pracují s pracovním listem a zjišťují informace o krystalizaci jednotlivých nerostů. Po nárůstu krystalů provádějí jejich průzkum a vyhodnocení. Blok je rozdělen na 2 části, po první následuje časová mezera pro nárůst krystalů.
Přílohou lekce jsou: Průvodce programem (materiál „Pěstování krystalů“ je jednou z částí výukového programu Muzea Říčany založeného na geologii), stručná metodika a pracovní list pro žáky. Metodika pro učitele je popsána v Průvodci programem na stranách 30–32, ve stručné metodice na straně 9. Součástí je také hodnoticí list pro žáky.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
9.92 MB
PDF
4.1.-Pruvodce-programem-Hrava-geologie.pdf
Pracovní list
99.8 kB
Dokument
4.20-PL-Krystaly.docx
Metodika
479.57 kB
Dokument
Strucna-metodika-programu-Hrava-geologie.docx
Sebehodnocení
97.46 kB
Dokument
4.3-Hodnoceni-od-zaku2.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
3x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál „Pěstování krystalů“ je založen na tvorbě nasyceného roztoku, ve kterém při chladnutí vznikají krystaly. Lekce je rozložena do více hodin/dní. V první části žáci zakládají pokus – základ krystalizace. Poté následuje pauza pro vznik krystalů. Po několika dnech žáci zkoumají vzniklé krystaly a popisují je.

Materiál podporuje rozvoj Klíčové kompetence k řešení problémů – žák navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému – učitel využívá vzdělávací strategie:

- upozorňuje, že všímavost je základ vědeckého bádání;

- zadává úkoly, aby žáci identifikovali to, čeho si ve svém okolí všimli, a vybízí k charakterizování všimnutých věcí;

- pomáhá žákům najít potřebné materiály a zdroje pro jejich individuální či skupinové bádání a pomáhá žákům shrnout relevantní závěry z jejich bádání a poukazuje na důležité informace pro sdílení se spolužáky.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.