Materiály do výuky základní vzdělávání Pád komunistického režimu v Československu
Materiál do výuky

Pád komunistického režimu v Československu

25. 8. 2025
Autor
NPI
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce využívá novoroční projevy prezidentů G. Husáka a V. Havla z let 1988 a 1990, aby ilustrovala rozdílnou situaci před a po roce 1989. Žáci analyzují dobové ukázky za pomoci aplikace HistoryLab a zjišťují, jak se měnil dobový pohled na budoucnost. V závěru žáci hledají odpověď na otázku po možných příčinách této pozorované změny. S pomocí krátkého videa z pořadu Slavné dny vytvářejí myšlenkovou mapu hektických událostí na konci roku 1989.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
72.74 kB
PDF
blok-8_lekce-34_pad-komunismu_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
254.67 kB
PDF
blok-8_lekce-34_pad-komunismu_pl_final2022.pdf
Vzdělávací modul
289.48 kB
PDF
proc-padly-komunisticke-rezimy.pdf
Jiné
25.62 kB
Dokument
34-fakta-pokus-o-normalizacni-interpretaci-revoluce-rosirujici-pramen.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
3x
PDF
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Metodický materiál „Pád komunistického režimu v Československu“ pracuje s novoročními projevy prezidentů Gustáva Husáka z roku 1988 a Václava Havla z roku 1990. Ukazuje kontrast atmosféry před a po sametové revoluci. Žáci analyzují dobové ukázky a učí se vnímat proměňující se perspektivu pohledu na budoucnost a tím přirozeně rozvíjí své historické myšlení. Lekce se zároveň neomezuje jen na základní faktografii, ale otevírá i širší kontext transformace po roce 1989 a nálad tehdejší veřejnosti. Důležitým prvkem je zařazení videa „Fakta“ s normalizační interpretací revoluce, které umožňuje žákům uvažovat o mediální manipulaci a kriticky číst dobové zdroje. Celá metodika je vystavěna v duchu badatelské výuky a historické gramotnosti, tedy směrů. Didaktická propracovanost se odráží v propojení analýzy textů, práce s videem a tvůrčích aktivit, takže se u žáků rozvíjí nejen znalosti, ale i schopnost porozumění a reflexe. Z hlediska klíčových kompetencí rozvíjí především kompetenci k občanství, protože vede žáky k aktivnímu zájmu o demokratické hodnoty, k porozumění historickým souvislostem a k uvědomění si významu občanské odpovědnosti. Současně materiál naplňuje i průřezové téma Výchova demokratického občana, konkrétně tento očekávaný výsledek učení – Kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve škole a formuluje návrhy podporující demokratické procesy.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.