Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Metodický materiál „Pád komunistického režimu v Československu“ pracuje s novoročními projevy prezidentů Gustáva Husáka z roku 1988 a Václava Havla z roku 1990. Ukazuje kontrast atmosféry před a po sametové revoluci. Žáci analyzují dobové ukázky a učí se vnímat proměňující se perspektivu pohledu na budoucnost a tím přirozeně rozvíjí své historické myšlení. Lekce se zároveň neomezuje jen na základní faktografii, ale otevírá i širší kontext transformace po roce 1989 a nálad tehdejší veřejnosti. Důležitým prvkem je zařazení videa „Fakta“ s normalizační interpretací revoluce, které umožňuje žákům uvažovat o mediální manipulaci a kriticky číst dobové zdroje. Celá metodika je vystavěna v duchu badatelské výuky a historické gramotnosti, tedy směrů. Didaktická propracovanost se odráží v propojení analýzy textů, práce s videem a tvůrčích aktivit, takže se u žáků rozvíjí nejen znalosti, ale i schopnost porozumění a reflexe. Z hlediska klíčových kompetencí rozvíjí především kompetenci k občanství, protože vede žáky k aktivnímu zájmu o demokratické hodnoty, k porozumění historickým souvislostem a k uvědomění si významu občanské odpovědnosti. Současně materiál naplňuje i průřezové téma Výchova demokratického občana, konkrétně tento očekávaný výsledek učení – Kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve škole a formuluje návrhy podporující demokratické procesy.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025