Materiály do výuky základní vzdělávání Od dadaismu ke koláži a roláži
Materiál do výuky

Od dadaismu ke koláži a roláži

24. 11. 2025
Autor
Mgr. et MgA. Jana Francová, Ph.D.
Spoluautor
Mgr. Tomáš Staudek, Ph.D.
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Cílem aktivity je seznámení žáků s novými médii, které využívají principy remake a koláže, prostřednictvím jednoduché online aplikace. Žáci by měli porozumět základům práce s interpretací již hotových výtvarných děl. Jako inspirační zdroj je zde uvedeno propojení s historickými avantgardami (zejména dadaismus a surrealismus) a dílo Jiřího Koláře. Časová dotace činí dvě vyučovací hodiny.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Prezentace
3.35 MB
PDF
KolazNS01.pdf
Metodika
1.14 MB
PDF
DVZM308_metodika_pro_ucitele_Od_dada_ke_kolazi_a_rolazi_F_(1).pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Aktivita je určena pro hodiny výtvarné výchovy v páté třídě, ovšem bude rozhodně adekvátním inspiračním zdrojem i pro starší žáky.

Podporou pedagoga je obrazová prezentace ke stažení na téma dadaismus, koláž a roláž. V odkazu na stránkách autorky jsou i odkazy na aplikace a tutoriály: JCollage a Rollage. Po obrazovém uvedení do tématu umělecké avantgardy a koláže si žáci zkouší princip náhody a podobně jako umělci z hnutí dada volí náhodné jméno z knihy či slovníku pro svou třídu. Po seznámení s dílem Jiřího Koláře se žáci učí ovládat aplikace, které pracují s principem koláže a roláže.

Metodika vědomě rozvíjí Klíčovou kompetenci kulturní – žák vyjadřuje své myšlenky a pocity prostředky různých druhů umění – žáci vytváří vlastní dílo, sdílí svůj záměr a komunikují jej s ostatními.

Učitel má možnost poskytnout žákům skrze pro ně atraktivní webové aplikace prostor pro vlastní kreativitu a sebevyjádření a rozvíjet tak i Klíčovou kompetenci digitální – žák vytváří jednoduchý digitální obsah v rámci plnění stanovených výukových cílů – ve spojení s výtvarnými prostředky dnes již tradiční kolážové techniky.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.