Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Materiál propojuje práci s historickými prameny a rozvoj digitálních kompetencí. Žáci analyzují atraktivní Jiránkovu kresbu a doprovodné texty, hledají autorský záměr a diskutují o myšlenkovém světě tzv. obyčejných lidí v době normalizace. Práce v online editoru DOLW umožňuje sdílení výstupů, komentování a vzájemnou zpětnou vazbu, což přirozeně rozvíjí digitální gramotnost.
DVZ velmi dobře naplňuje klíčovou kompetenci digitální. Žáci prostřednictvím digitální platformy sdílejí své analýzy, reagují na práci spolužáků a využívají zpětnou vazbu k vylepšení vlastního výstupu. Tento cyklus „vytvoř–sdílej–komentuj–reviduj–prezentuj“ účinně podporuje schopnost komunikovat, reflektovat a přemýšlet o informacích v online prostředí.
Cenná je také práce s autentickými prameny, která přivádí žáky k pochopení dobové atmosféry nedůvěry a přetvářky, i promyšlená struktura lekce s jasně popsanými kroky a technickými pokyny pro učitele. Aktivita přirozeně rozvíjí i historické a občanské myšlení, vede k pochopení etických dilemat a odpovědnosti jednotlivce v nesvobodné společnosti.
Slabší místo představuje náročnost textu Zdeňka Konopáska, mnohoznačnost kresby a abstraktně formulované zadání závěrečného úkolu, které může být pro žáky obtížné. Bylo by vhodné nabídnout rámec pro strukturovanější odpovědi a přidat hodnoticí kritéria pro sdílené výstupy (např. práce s důkazy, věcnost komentáře, respekt vůči názorům druhých).
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025