Materiál do výuky

O naslouchání

27. 7. 2025
Autor
Etická výchova
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Dvouminutové video poukazuje na neefektivní způsob komunikace, kdy se nesoustředíme na sdělení a pocity komunikanta, ale necháváme se rozptylovat sledováním zpráv na sociálních sítích apod. Průvodce Martin Dejdar vede žáky k zamyšlení, jak je důležité empaticky naslouchat, aby se lidé potkali a porozuměli jeden druhému. Taková komunikace má uzdravující účinky.
Odkazy materiálu

Licence

Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.

Obsahuje
Komentář recenzenta

Klíčová kompetence respektování základní potřeby komunikačního partnera je rozvíjena na základě diskuze nad scénkou, kdy mladý muž telefonuje a nevnímá, co mu kdo říká. Průvodce videem vede žáky k zamyšlení, jak je důležité empaticky naslouchat, aby se lidé potkali a porozuměli jeden druhému. Taková komunikace má uzdravující účinky. Po zhlédnutí videa učitel může aktivizovat žáky nácvikem rozhovoru ve dvojicích s uplatněním klíčové kompetence – během mluvené interakce respektuje základní potřeby komunikačního partnera. Učitel nechává žáky reagovat na prožité komunikační situace a s nimi spojené úspěchy a neúspěchy. Žáci dávají prostředky jazykovými (např. souhlasnými signály) i tělesnými (např. očním kontaktem, přikyvováním) komunikačnímu partnerovi najevo, že naslouchají jeho sdělení.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo