Materiál do výuky

O naslouchání

27. 7. 2025
Autor
Etická výchova
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Dvouminutové video poukazuje na neefektivní způsob komunikace, kdy se nesoustředíme na sdělení a pocity komunikanta, ale necháváme se rozptylovat sledováním zpráv na sociálních sítích apod. Průvodce Martin Dejdar vede žáky k zamyšlení, jak je důležité empaticky naslouchat, aby se lidé potkali a porozuměli jeden druhému. Taková komunikace má uzdravující účinky.
Odkazy materiálu

Licence

Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.

Obsahuje
Komentář recenzenta

Klíčová kompetence respektování základní potřeby komunikačního partnera je rozvíjena na základě diskuze nad scénkou, kdy mladý muž telefonuje a nevnímá, co mu kdo říká. Průvodce videem vede žáky k zamyšlení, jak je důležité empaticky naslouchat, aby se lidé potkali a porozuměli jeden druhému. Taková komunikace má uzdravující účinky. Po zhlédnutí videa učitel může aktivizovat žáky nácvikem rozhovoru ve dvojicích s uplatněním klíčové kompetence – během mluvené interakce respektuje základní potřeby komunikačního partnera. Učitel nechává žáky reagovat na prožité komunikační situace a s nimi spojené úspěchy a neúspěchy. Žáci dávají prostředky jazykovými (např. souhlasnými signály) i tělesnými (např. očním kontaktem, přikyvováním) komunikačnímu partnerovi najevo, že naslouchají jeho sdělení.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.