Materiály do výuky základní vzdělávání Nápady na rozvoj čtenářské gramotnosti pro učitele humanitních předmětů
Materiál do výuky

Nápady na rozvoj čtenářské gramotnosti pro učitele humanitních předmětů

14. 10. 2025
Autor
Mgr. Lenka Burganová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Sborník obsahuje 8 lekcí, které využívají různorodé texty včetně poezie.
Lekce 1 – K. H. Mácha: Máj (pracovní list, významová centra, kontrasty, zvuk)
Lekce 2 – V. Nezval: Pierot a Kolombína (poetismus) (asociace, významové okruhy, doplňující aktivity)
Lekce 3 – V. Nezval: Papoušek na motocyklu (1924) (rozbor textu, tabulka významových okruhů, ověřování na „Abecedě“)
Lekce 4 – Jan Lucemburský (modelová hodina s grafickými organizéry: „Facebooková zeď“, „Svatba“, „Klíčová dírka“)
Lekce 5 – Města ve středověku (dvouhodinová varianta, čtenářské strategie; včetně pracovního listu)
Lekce 6 – Text na základě obrazu (vizuální podnět → popis/interpretace)
Lekce 7 – Publicistický styl – reklama (účel sdělení, vliv na adresáta)
Lekce 8 – Honzíkova cesta (čtení s porozuměním; včetně pracovního listu)
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
2.26 MB
PDF
Sbornik_Ctenarska_gramotnost.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Sborník propojuje jazykové, literární a historické vzdělávání a rozvíjí u žáků schopnost porozumět textu, interpretovat jej a formulovat vlastní názor. Lze jej využít nejen v hodinách českého jazyka a literatury, ale také v dějepise při práci s historickými prameny, ve výtvarné výchově při interpretaci vizuálního podnětu nebo ve výchově k občanství při diskusi o hodnotách, postojích a stereotypech. Vhodně rozvíjí i dovednosti spojené s výchovou k myšlení v evropských a globálních souvislostech a může být začleněn do projektových dnů, čtenářských dílen či třídnických hodin zaměřených na respekt, empatii a spolupráci.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.