Materiály do výuky základní vzdělávání Myšlenkový svět nacismu
Materiál do výuky

Myšlenkový svět nacismu

5. 11. 2025
Autor
Doc. Mgr. Radmila Prchal-Pavlíčková, PhD.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce žákům přibližuje, jak nacistická ideologie formovala myšlení lidí a legitimizovala rasovou nerovnost. Prostřednictvím práce s dobovými prameny – propagandistickými texty, ilustracemi a vědeckými i populárními zdroji – žáci odhalují mechanismy, jimiž režim ovlivňoval veřejné mínění a vštěpoval dětem i dospělým rasistické stereotypy. Badatelsky se zamýšlejí nad otázkou „Jak souvisí nacismus a Všeobecná deklarace lidských práv?“, která lekci propojuje se současnými tématy rovnosti a lidské důstojnosti. Aktivita rozvíjí historické a etické myšlení, kritickou práci s obrazem a textem a vede žáky k pochopení, proč po druhé světové válce vznikla potřeba mezinárodně zakotvit lidská práva.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
95.92 kB
PDF
blok-2_lekce-7_myslenkovy-svet-nacismu_metodika_final2022.pdf
Pracovní list
1.08 MB
PDF
blok-2_lekce-7_myslenkovy-svet-nacismu_pl_final2022.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce představuje didakticky hodnotný materiál, který propojuje historické poznání s občanským a etickým rozměrem výuky. Žáci prostřednictvím autentických pramenů (dětská kniha „Jedovatá houba“, pseudovědecký text Hanse Günthera, dobová propaganda v tisku) rozpoznávají základní principy nacistické ideologie a analyzují způsoby, jak propaganda ovlivňovala myšlení lidí různých věkových i sociálních skupin. V kontrastu k těmto pramenům je postavena Všeobecná deklarace lidských práv, která pomáhá žákům pochopit, proč bylo po válce nutné zformulovat zásadu rovnosti všech lidí „bez rozdílu rasy“.

Lekce účinně rozvíjí Klíčovou kompetenci k občanství a udržitelnosti, protože vede žáky k promýšlení důsledků ideologie založené na rasové nadřazenosti a k pochopení, že demokratická společnost se musí aktivně bránit podobným formám nenávisti. Žáci porovnávají různé scénáře – svět podle nacistické ideologie a svět založený na principech lidských práv – a uvědomují si, že udržitelnost společnosti závisí na ochraně lidské důstojnosti a respektu k rozmanitosti.

K silným stránkám lekce patří promyšlená práce s vizuálními i textovými zdroji, výborné využití kontrastu mezi nacistickou propagandou a deklarací práv, ale i možnost mezipředmětového propojení s občanskou a etickou výchovou. Didaktická stavba lekce je jasná, práce s prameny rozvíjí čtenářskou i vizuální gramotnost a nabízí žákům autentický vhled do dobového myšlení.

Určité rezervy se týkají závěrečného úkolu, který je pro žáky poměrně abstraktní a obsahuje příliš otevřené otázky bez jasné struktury odpovědi. Užitečné by bylo nabídnout vodítka či rámec pro formulaci závěrů a tím usnadnit hodnocení. Rovněž formulace v tabulce („Jak jsou charakterizováni Židé“) může být nejednoznačná – vhodnější by bylo zaměřit pozornost na to, jak jsou různé skupiny zobrazovány v propagandě a jaké stereotypy zdroje vytvářejí. Pro žáky základní školy může být téma poměrně abstraktní a vyžaduje citlivé vedení.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.