Materiály do výuky základní vzdělávání Mobilní telefon a portrét
Materiál do výuky

Mobilní telefon a portrét

27. 11. 2025
Autor
Mgr. Patricie Pleyerová
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Didaktický materiál je koncepčně orientován pro průřezové téma Společnost pro všechny a jeho uplatnění v mediální výchově, v němž klade důraz na žákovu schopnost interpretace vztahu mediálních sdělení a reality, uvědomění si různorodosti sdělení v situačním kontextu a zejména pochopení role sociální digitální reprezentace v každodenním životě jednotlivce a vzájemného ovlivnění těchto činitelů. Mobilní telefon zde slouží jako transfer do digitálního prostředí a zároveň funkční nástroj pro ověření tématu a prozkoumání vlastního autoportrétu. Materiál lze využít v hodinách informatiky a výtvarné výchovy.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
662.82 kB
PDF
DVZM317_mobilni_telefon_a_portret_metodika_F_(5).pdf
Metodika
1.42 MB
Archiv
17_F.zip

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
1x
Archiv
Komentář recenzenta

Tento didaktický materiál se zaměřuje na význam sociálních sítí v životech dětí a na jejich sebeprezentaci v digitálním prostředí. Ač je materiál koncipován pro přípravu hodin v páté třídě, téma, a hlavně vlastní aktivita žáků, odehrávající se ve dvou výukových jednotkách, má šanci zaujmout i děti druhého stupně.

Didaktika pro učitele „Mobilní telefon a portrét“ se svou průřezovostí hodí do předmětů informační a komunikační technologie, mediální a výtvarná výchova.

Učitel v rámci mediální výchovy působí na žáky, aby si uvědomili, jaké informace o sobě děti pouští do kyberprostoru, zejména skrze své fotografie na sociálních sítích.

Následně žáci aktivně skrze mobilní telefon ověřují, jaká data jsou o nich volně přístupná, jaké informace o nich jsou k nalezení.

Následně žáci reagují vlastní tvorbou a vytvářejí svou profilovou fotografii bez použití své tváře, těla či dalšího spolužáka. Žáci tak v tomto tvůrčím úkolu hledají možnosti sebevyjádření skrze výtvarné prostředky a opouštějí povrchní sebestylizaci profilových fotek. Na výtvarném zadání oceňuji možnosti, které pedagog může v kontextu média fotografie a tématu autoportrétu dále s žáky rozvíjet.

Žáci během této výukové jednotky docházejí k uvědomění důležitosti ochrany soukromí v online prostředí a naplňují tak jednu z klíčových digitálních kompetencí, zaměřenou na bezpečnost v digitálním prostředí.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.