Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Tento didaktický materiál se zaměřuje na význam sociálních sítí v životech dětí a na jejich sebeprezentaci v digitálním prostředí. Ač je materiál koncipován pro přípravu hodin v páté třídě, téma, a hlavně vlastní aktivita žáků, odehrávající se ve dvou výukových jednotkách, má šanci zaujmout i děti druhého stupně.
Didaktika pro učitele „Mobilní telefon a portrét“ se svou průřezovostí hodí do předmětů informační a komunikační technologie, mediální a výtvarná výchova.
Učitel v rámci mediální výchovy působí na žáky, aby si uvědomili, jaké informace o sobě děti pouští do kyberprostoru, zejména skrze své fotografie na sociálních sítích.
Následně žáci aktivně skrze mobilní telefon ověřují, jaká data jsou o nich volně přístupná, jaké informace o nich jsou k nalezení.
Následně žáci reagují vlastní tvorbou a vytvářejí svou profilovou fotografii bez použití své tváře, těla či dalšího spolužáka. Žáci tak v tomto tvůrčím úkolu hledají možnosti sebevyjádření skrze výtvarné prostředky a opouštějí povrchní sebestylizaci profilových fotek. Na výtvarném zadání oceňuji možnosti, které pedagog může v kontextu média fotografie a tématu autoportrétu dále s žáky rozvíjet.
Žáci během této výukové jednotky docházejí k uvědomění důležitosti ochrany soukromí v online prostředí a naplňují tak jednu z klíčových digitálních kompetencí, zaměřenou na bezpečnost v digitálním prostředí.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025