Materiály do výuky základní vzdělávání Mikrocílení a darkposting
Materiál do výuky

Mikrocílení a darkposting

20. 8. 2025
Autor
Eva Nečasová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Cílem lekce je podpořit kritické myšlení a schopnost rozpoznávat skryté mechanismy ovlivňování online obsahu, zaměřuje se na mikrocílení a darkposting – nástroje digitálního marketingu umožňující přesné cílení sponzorovaného obsahu na sociálních sítích. Žáci se seznámí s jejich využitím, ale také s možnými etickými a společenskými riziky, včetně manipulace veřejného mínění a propagandy. Na příkladu kauzy Cambridge Analytica v roce 2016 analyzují, jak může zneužití dat ovlivnit politické a společenské dění. Lekce je určená pro 8.–9. ročníky základních škol a může trvat 45–90 minut.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
1.19 MB
PDF
Digitalni-kompetence-AI_medialni-vychova-05_plan-lekce.pdf
Prezentace
7.24 MB
PDF
Digitalni-kompetence-AI_medialni-vychova-04_prezentace.pdf
Pracovní list
105.16 kB
PDF
PL_Digitalni-kompetence-AI_medialni-vychova-02_pracovni-list-01_(1).pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
3x
PDF
Komentář recenzenta

Výuková aktivita rozvíjí mediální gramotnost a kritické myšlení. Zaměřuje se na pochopení mikrocílení a dark postingu, který se využívá nejenom v reklamě, ale i v propagandě pro manipulaci s veřejným míněním. Didaktická propracovanost zahrnuje postupné seznamování s pojmy, analýzu a aplikaci poznatků. Inovativním prvkem je práce s OCEAN modelem, který propojuje mediální výchovu s psychologií. Žáci pracují s ověřenými dostupnými informacemi a skutečnými případy (např. Cambridge Analytica).

V rámci Klíčové kompetence – přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení – učitel aktivitou podněcuje práci s autentickými texty (novinové články, příspěvky na sociálních sítích) a tím problematizuje interpretaci těchto sdělení. Učitel má se žáky možnost diskutovat o jejich možných významech a dopadech, tedy o komunikačním záměru, kterého chtěl autor dosáhnout. Učitelé díky této aktivitě mohou vést své žáky v rámci Klíčové kompetence – data získaná na základě vlastních kritérií a formulovaných dotazů z různých digitálních zdrojů posuzuje z hlediska souladu s již známými poznatky i nároku na spolehlivost zdroje – ke kritické práci s informačními zdroji a k odpovědnosti při jejich vytváření.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.