Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.
Výuková aktivita rozvíjí mediální gramotnost a kritické myšlení. Zaměřuje se na pochopení mikrocílení a dark postingu, který se využívá nejenom v reklamě, ale i v propagandě pro manipulaci s veřejným míněním. Didaktická propracovanost zahrnuje postupné seznamování s pojmy, analýzu a aplikaci poznatků. Inovativním prvkem je práce s OCEAN modelem, který propojuje mediální výchovu s psychologií. Žáci pracují s ověřenými dostupnými informacemi a skutečnými případy (např. Cambridge Analytica).
V rámci Klíčové kompetence – přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení – učitel aktivitou podněcuje práci s autentickými texty (novinové články, příspěvky na sociálních sítích) a tím problematizuje interpretaci těchto sdělení. Učitel má se žáky možnost diskutovat o jejich možných významech a dopadech, tedy o komunikačním záměru, kterého chtěl autor dosáhnout. Učitelé díky této aktivitě mohou vést své žáky v rámci Klíčové kompetence – data získaná na základě vlastních kritérií a formulovaných dotazů z různých digitálních zdrojů posuzuje z hlediska souladu s již známými poznatky i nároku na spolehlivost zdroje – ke kritické práci s informačními zdroji a k odpovědnosti při jejich vytváření.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025