Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Materiál představuje ucelenou metodiku míčové hry bumbác ball, která využívá velký gymball a jednoduchá pravidla. Obsah zahrnuje popis náčiní, průpravná cvičení na seznámení žáku s gymballem, bezpečnostní zásady, vymezení herního prostoru a podrobný nácvik jednotlivých činností prostřednictvím metodických organizačních forem (MOF) – cvičení ve dvojicích, v zástupech, kruhová cvičení, herní cvičení I. a II. typu a závěrečnou hru. Bumbác ball je vhodná hra pro malotřídní kolektivy, kde věk ani úroveň dovedností nehraje až takovou roli. Je proto vhodný pro heterogenní kolektivy. Další výhodou je, že umožňuje spolupráci všech dětí, rozvíjí komunikaci a týmové dovednosti. Důraz je kladen především na hravost, nikoliv na výsledek a výkon. Gymball rovněž snižuje riziko zranění z nárazu a tím snižuje pravděpodobnost, že se budou žáci bát míče. Technická náročnost hry je nízká – to umožňuje zapojit i pohybově méně zdatné děti.
Očekávaný výsledek učení: Při pohybových činnostech jedná v duchu fair play, respektuje pohybové dovednosti, předpoklady a zájmy ostatních. Ideální hra pro zapojení všech žáků, učitel by se měl snažit u této hry rozvíjet především spolupráci a aktivitu všech žáků, např. všichni hráči se musí dotknout míče, až pak můžeme míč odehrát na soupeřovu polovinu – žádoucí aktivita žáků – společně udržíme míč ve hře, aby nám nespadl na zem, musí se postupně zapojit všichni žáci.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025