Materiály do výuky základní vzdělávání Měšťané, obchod a otroctví v 18. století
Materiál do výuky

Měšťané, obchod a otroctví v 18. století

11. 7. 2025
Autor
Mgr. Aleš Sedlmeier
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce se zaměřuje na propojení transatlantického obchodu, rozvoje evropských přístavů a rozmachu bohatého měšťanstva v 18. století. Žáci zkoumají, jak obchod s otroky a komoditami jako cukr, káva či bavlna ovlivnil koloniální říše, zejména ve spojení s přístavy jako La Rochelle, Liverpool nebo Nantes. Pracují s historickými prameny, mapami obchodních cest a rytinami z plantáží. Lekce obsahuje analýzu trojúhelníkového obchodu mezi Evropou, Afrikou a Amerikou, zaměřuje se na roli otroctví v ekonomickém rozvoji a diskutuje morální a historické otázky spojené s Černým zákoníkem a vzpourami otroků. Žáci se také učí chápat, jak koloniální obchod ovlivnil každodenní život v Evropě. Lekce podporuje kritické myšlení, schopnost práce s prameny a dovednost interpretovat ekonomické a společenské souvislosti v dějinách
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
3.07 MB
PDF
Mestane,_obchod_a_otroctvi_v_18._stoleti.pdf

Licence

Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Měšťané, obchod a otroctví (18. století)“ je dobře strukturovaným materiálem, který propojuje hospodářské dějiny s globálními souvislostmi. Pracovní list vede žáky k pochopení propojení evropského bohatství s transatlantickým obchodem a otrokářstvím. Vizualizace koloniálních říší a obchodních tras podporuje orientaci v prostoru i porozumění dopadům trojúhelníkového obchodu. Dobové rytiny a výňatky z Černého zákoníku posilují schopnost analyzovat historické souvislosti a právní rámce otrokářství.

Silnou stránkou lekce je její zaměření na propojení minulosti se současnými otázkami. Žáci reflektují historické nerovnosti a diskutují o jejich odrazu v dnešním světě. Pro větší přístupnost by bylo vhodné doplnit úvodní výklad a více interaktivních úkolů, například hodnotovou osu nebo diskusi o morálních otázkách.

Žák při práci s historickými prameny přirozeně propojuje poznatky z různých oblastí – chápe širší souvislosti mezi koloniálním obchodem, právními normami a mocenskými strukturami. V diskusi o trojúhelníkovém obchodu zohledňuje jeho sociální a ekonomické důsledky i morální dopady na jednotlivce a společnost. Přemýšlí o příčinách a důsledcích otrokářství, posuzuje je v kontextu historických i současných nerovností a udržitelnosti.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Materiály do výuky obsahující klíčové slovo IPs Kurikulum jsou výstupem projektu IPs Podpora kurikulární práce škol.

Každý výstup byl vyhledán a odborně posouzen hodnotitelem v souladu s revidovaným RVP, stanovisko hodnotitele ve formě komentáře recenzenta najdete přímo u materiálu.

Výstupy je možné zobrazit pomocí klíčového slova IPs Kurikulum. Databázi lze dále filtrovat podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.