Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.
Lekce „Měšťané, obchod a otroctví (18. století)“ je dobře strukturovaným materiálem, který propojuje hospodářské dějiny s globálními souvislostmi. Pracovní list vede žáky k pochopení propojení evropského bohatství s transatlantickým obchodem a otrokářstvím. Vizualizace koloniálních říší a obchodních tras podporuje orientaci v prostoru i porozumění dopadům trojúhelníkového obchodu. Dobové rytiny a výňatky z Černého zákoníku posilují schopnost analyzovat historické souvislosti a právní rámce otrokářství.
Silnou stránkou lekce je její zaměření na propojení minulosti se současnými otázkami. Žáci reflektují historické nerovnosti a diskutují o jejich odrazu v dnešním světě. Pro větší přístupnost by bylo vhodné doplnit úvodní výklad a více interaktivních úkolů, například hodnotovou osu nebo diskusi o morálních otázkách.
Žák při práci s historickými prameny přirozeně propojuje poznatky z různých oblastí – chápe širší souvislosti mezi koloniálním obchodem, právními normami a mocenskými strukturami. V diskusi o trojúhelníkovém obchodu zohledňuje jeho sociální a ekonomické důsledky i morální dopady na jednotlivce a společnost. Přemýšlí o příčinách a důsledcích otrokářství, posuzuje je v kontextu historických i současných nerovností a udržitelnosti.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025