Materiály do výuky základní vzdělávání Měšťané, obchod a otroctví v 18. století
Materiál do výuky

Měšťané, obchod a otroctví v 18. století

11. 7. 2025
Autor
Mgr. Aleš Sedlmeier
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce se zaměřuje na propojení transatlantického obchodu, rozvoje evropských přístavů a rozmachu bohatého měšťanstva v 18. století. Žáci zkoumají, jak obchod s otroky a komoditami jako cukr, káva či bavlna ovlivnil koloniální říše, zejména ve spojení s přístavy jako La Rochelle, Liverpool nebo Nantes. Pracují s historickými prameny, mapami obchodních cest a rytinami z plantáží. Lekce obsahuje analýzu trojúhelníkového obchodu mezi Evropou, Afrikou a Amerikou, zaměřuje se na roli otroctví v ekonomickém rozvoji a diskutuje morální a historické otázky spojené s Černým zákoníkem a vzpourami otroků. Žáci se také učí chápat, jak koloniální obchod ovlivnil každodenní život v Evropě. Lekce podporuje kritické myšlení, schopnost práce s prameny a dovednost interpretovat ekonomické a společenské souvislosti v dějinách
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
3.07 MB
PDF
Mestane,_obchod_a_otroctvi_v_18._stoleti.pdf

Licence

Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Lekce „Měšťané, obchod a otroctví (18. století)“ je dobře strukturovaným materiálem, který propojuje hospodářské dějiny s globálními souvislostmi. Pracovní list vede žáky k pochopení propojení evropského bohatství s transatlantickým obchodem a otrokářstvím. Vizualizace koloniálních říší a obchodních tras podporuje orientaci v prostoru i porozumění dopadům trojúhelníkového obchodu. Dobové rytiny a výňatky z Černého zákoníku posilují schopnost analyzovat historické souvislosti a právní rámce otrokářství.

Silnou stránkou lekce je její zaměření na propojení minulosti se současnými otázkami. Žáci reflektují historické nerovnosti a diskutují o jejich odrazu v dnešním světě. Pro větší přístupnost by bylo vhodné doplnit úvodní výklad a více interaktivních úkolů, například hodnotovou osu nebo diskusi o morálních otázkách.

Žák při práci s historickými prameny přirozeně propojuje poznatky z různých oblastí – chápe širší souvislosti mezi koloniálním obchodem, právními normami a mocenskými strukturami. V diskusi o trojúhelníkovém obchodu zohledňuje jeho sociální a ekonomické důsledky i morální dopady na jednotlivce a společnost. Přemýšlí o příčinách a důsledcích otrokářství, posuzuje je v kontextu historických i současných nerovností a udržitelnosti.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.