Materiály do výuky základní vzdělávání Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky ZŠ – V
Materiál do výuky

Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky ZŠ – V

14. 11. 2025
Autor
Ing. Jana Hrovatitschová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál pro vzdělávání žáků 2. stupně v oblasti matematika lišící se od běžně pojaté formy vyučování. Hlavním rozdílem je, jakým způsobem je látka dětem předávána, jak spolupracují, jaké se jim pokládají otázky (otázky zaměřené primárně na metakognitivní znalosti a metakognitivní monitorování) a zda jsou nucené pracovat samy, případně ve dvojicích.

Pracovní list je zaměřený na těžnici a vlastnosti lichoběžníků. Časový plán pracovního listu je koncipován minimálně na jednu vyučovací hodinu: brainwriting + shrnutí učitele 10 minut, samostatná práce 15 minut, společné hledání řešení 10 minut, prezentace u tabule 10 minut.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
456.1 kB
PDF
Trojuhelnik_a_lichobeznik.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Pracovní list je zaměřený na těžnici a vlastnosti lichoběžníků. Časový plán pracovního listu je: brainwriting + shrnutí učitele 10 minut, samostatná práce 15 minut, společné hledání řešení 10 minut, prezentace u tabule 10 minut. Dohromady tedy práce na pracovním listu zabere minimálně jednu vyučovací hodinu.

Při brainwritingu, který předchází samotné práci, žáci chodí psát své asociace na tabuli k tématu. Po té učitel shrne poznámky na tabuli. Tímto způsobem je vhodné zopakovat základní informace o těžnicích trojúhelníku a vlastnostech lichoběžníků. Následuje samostatná práce. Na společnou kontrolu je vhodné žáky rozdělit na dvě skupiny. Každá skupina najde jedno správné řešení.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační: Učitel se při podpoře a hodnocení vyjadřování žáků neorientuje pouze na obsah jejich sdělení, ale také na jeho výstižnost, během výuky pokládá dostatečné množství otevřených otázek, které podněcuje žáky k přemýšlení a hlubší argumentaci, využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem. Žák se dorozumívá v běžných komunikačních situacích, přičemž pro své vyjádření volí výrazové prostředky odpovídající danému komunikačnímu záměru a situaci a formu i obsah vyjádření přizpůsobuje úrovni sdílených znalostí.

Klíčová kompetence k učení – Umění se učit: Učitel nastavuje přiměřené vzdělávací cíle pro každého ze žáků a dává prostor žákům učit se mezi sebou navzájem. Žák Identifikuje různé přístupy k učení a porozumí jejich specifikům a využívá práci s chybou při svém učení.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.