Materiály do výuky základní vzdělávání Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky ZŠ – II
Materiál do výuky

Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky ZŠ – II

6. 11. 2025
Autor
Ing. Jana Hrovatitschová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál pro vzdělávání žáků 2. stupně v oblasti matematika lišící se od běžně pojaté formy vyučování. Hlavním rozdílem je, jakým způsobem je látka dětem předávána, jak spolupracují, jaké se jim pokládají otázky (otázky zaměřené primárně na metakognitivní znalosti a metakognitivní monitorování) a zda jsou nucené pracovat samy, případně ve dvojicích. Přílohou jsou pracovní listy zaměřené na užití lineárních rovnic v praxi. U úlohy „Na kole z Ústí do Děčína“ může pracovní list sloužit i jako příprava k opakování úloh o pohybu ve fyzice.

Časová náročnost se může lišit v závislosti na typu a velikosti skupiny, je však dobré přepokládat jednu vyučovací hodinu na každý pracovní list.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
480.77 kB
PDF
Apple_iPhone_14.pdf
Pracovní list
587.28 kB
PDF
Na_kole_z_Usti_do_Decina.pdf
Pracovní list
490.89 kB
PDF
Rodina.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
3x
PDF
Komentář recenzenta

U všech tří pracovních listů je vhodné nechat žáky pracovat ve dvojicích či malých skupinkách. Je vhodné jednotlivé kroky řešení průběžně konzultovat. Učitel by měl být průvodcem při řešení úloh. Je vhodné pracovat metodou rozdělení si postupu na dílčí jednoduché kroky, kdy i ta na první pohled nejtěžší úloha nakonec tak těžká není a méně zdatní jedinci si poradí s dílčím vyřešením části úlohy.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence komunikační – vyjadřuje se prostřednictvím souboru běžných výrazových prostředků, které volí s důrazem na svůj komunikační záměr, partnera a situaci – lze využít následující vzdělávací strategii učitele:

- během výuky pokládá dostatečné množství otevřených otázek, které podněcuje žáky k přemýšlení a hlubší argumentaci;

- využívá techniku vzájemného tutorství, v rámci které si žáci vysvětlují nový koncept či jiné učivo navzájem.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.