Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Úloha vede žáky k přemýšlení nad problémem. Lze použít metodu řešení problémů pomocí experimentování, speciálně systematického experimentování. Tato metoda evokuje principy badatelsky orientované výuky. Žáci si stanoví hypotézu (řešení příkladu), tu ověří (dosadí do problému), a dokud nenastane ověření platnosti hypotézy (řešení), upravují svá dílčí řešení a dále „experimentují“. Řešení se tedy stává formou hypotézy.
V rámci rozvíjení Klíčové kompetence k řešení problémů – navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému – lze využít tyto strategie učitele:
- vybízím žáky, aby odůvodňovali zvolené postupy ve vztahu k formulovaným otázkám;
- poskytuji konstruktivní zpětnou vazbu k práci žáků, zdůrazňuji silné stránky a nabízím zpětnou vazbu pro možné zlepšení.
A žádoucí jsou tyto projevy žáka:
- odhaduje odpovědi na výzkumné otázky na základě svých dosavadních znalostí;
- zhodnotí zodpovězení výzkumné otázky a naplnění svého předpokladu.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025