Materiály do výuky základní vzdělávání Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky 7. tříd – IV
Materiál do výuky

Materiály pro rozvoj dovednosti řešit matematické problémy pro žáky 7. tříd – IV

4. 11. 2025
Autor
Mgr. Kamil Kopeček
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál zaměřený na podporu schopnosti řešení problémů ve vyučovacím předmětu matematika. Je navržen tak, aby bezprostředně souvisel s každodenními situacemi a prohluboval v žácích jejich matematické kompetence. Příprava je koncipovaná na práci s racionálními čísly a početní operace s nimi. Obsahuje dvě úlohy a jednu úlohu pro rychlejší žáky. První úloha obsahuje výsledný záporný zlomek, prvním úkolem je sestavit zadání příkladu tak, aby vyšel tento zadaný zlomek po sečtení dvou zlomků. Žáci mohou úlohu řešit nejlépe systematickým experimentováním.

Materiál je určen pro žáky 7. tříd, je ale dobře využitelný také pro žáky vyšších ročníků. Časová náročnost přípravy je 25 minut.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
501.07 kB
PDF
Racionalne_s_cisly.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Úloha vede žáky k přemýšlení nad problémem. Lze použít metodu řešení problémů pomocí experimentování, speciálně systematického experimentování. Tato metoda evokuje principy badatelsky orientované výuky. Žáci si stanoví hypotézu (řešení příkladu), tu ověří (dosadí do problému), a dokud nenastane ověření platnosti hypotézy (řešení), upravují svá dílčí řešení a dále „experimentují“. Řešení se tedy stává formou hypotézy.

V rámci rozvíjení Klíčové kompetence k řešení problémů – navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problému – lze využít tyto strategie učitele:

- vybízím žáky, aby odůvodňovali zvolené postupy ve vztahu k formulovaným otázkám;

- poskytuji konstruktivní zpětnou vazbu k práci žáků, zdůrazňuji silné stránky a nabízím zpětnou vazbu pro možné zlepšení.

A žádoucí jsou tyto projevy žáka:

- odhaduje odpovědi na výzkumné otázky na základě svých dosavadních znalostí;

- zhodnotí zodpovězení výzkumné otázky a naplnění svého předpokladu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.